Ako začať podnikať s tým, čo už vieme? (Mojich 8 bodov – November 2016)

Ako sa dá začať podnikať a vytvoriť hodnotný produkt z toho, čo už vieme? Ako ho ponúknuť iným, tak aby nám zaň radi zaplatili? Čo všetko spôsobuje to, ak sa príliš venujeme mobilu v spoločnosti naších detí? Ako sa naučiť vstávať o piatej ráno? Koľko hodín týždenne pracuje Mark Zuckerberg? Aký nástroj nám vie ušetriť mnoho zbytočnej mailovej komunikácie? Odpovede na tieto otázky nájdete v tomto článku.

Pre mesiacom som po prvýkrát zhromaždil mojich 8 októbrových bodov, ktoré ma najviac zaujali. A keďže ohlasy na článok boli viac než pozitívne, pokračujem ďalej. Opäť som zosumarizoval niektoré svoje témy z tých istých kategórií, ktoré mi prišli hodnotné a bolo by škoda sa o ne nepodeliť.

  1. Článok

mobile_familyStalo sa vám niekedy, že ste v blízkosti vášho dieťaťa pozerali do mobilu namiesto toho, aby ste sa mu venovali? Viem, naivná otázka, mnohým z nás sa tieto veci bežne dejú, však. Príchod smartfónov do nášho života zasiahol tak veľmi, že nie vždy si to stíhame uvedomovať. Myslím, že ak sa dnes hocikde rozhliadnete okolo seba (ak ho neuvidíte hneď, tak do dvoch minút určite), tak máte veľmi veľkú šancu zhliadnuť rodiča s dieťaťom, ktorý na mobile „drtí“ Facebook, píše mail, telefonuje alebo fotí, aby to mohol rýcho šupnúť na Instagram. Jeho pozornosť je primárne upriamená na vecičku, držiacu v ruke.

Je to neveselý stav dnešnej doby. Pred príchodom smartfónov rodičia zvykli ignorovať svoje deti pri novinách alebo pri pozeraní televízora. Dnes však k tomu pribudli aj telefóny, ktoré sú s nami prítomné všade.

Michiganská univerzita urobila v tejto veci nedávno výskum na niekoľkých rodičoch. Zistilo sa, že tí rodičia, ktorí nevedia dlhodobo odolávať pokušeniu svojich telefónov, sú v permanentnom vnútornom konflikte. Ľudský mozog totiž nie je schopný spracovávať nároky detí na pozornosť a súčasne aj prichádzajúce správy z mobilu (k téme multitaskingu som sa svojho času vyjadril v tomto článku). Vďaka častým podnetom prichádzajúcim z mobilného zariadenia sú rodičia nútení vydávať zo seba viac emócií, na čo doplácajú hlavne ich deti. Rodičia, ktorí sa zúčastnili výskumu, v súvislosti s mobilmi uviedli ako svoje hlavné problémy:

  • nadbytok informácií
  • emocionálny stres
  • narušenie zaužívaných procesov v rodine

Ďalej tento výskum ukázal ešte to, že mobily nielen oberajú deti o našu pozornosť, ale aj negatívne ovplyvňujú spôsob akým s nimi komunikujeme. Dieťa, ktoré vidí rodiča venovať sa svojmu telefónu sa začne intenzívnejšie dožadovať jeho pozornosti a asi vieme ako na to rodič častokrát zareaguje.

Nie, nejdem tu teraz tvrdiť, že mobilné telefóny sú zlo a mali by sme sa vrátiť späť do jaskýň. To nie. Avšak nedá sa mi nesúhlasiť s obsahom tohoto článku. Myslím si, že mobilné telefóny nám okrem svojich výhod priniesli aj veľkú výzvu: Nenechať si nimi ovládať život. Ja mám tiež svoj ajfónik, dokonca podnikám v online priestore, ale viem, že je nutné, aby som mal tohoto vreckového kamoša pod kontrolou ja a nie on mňa.

Stále sa učím ako eliminovať jeho vplyv. Pred pár mesiacmi som si z neho vedome odstránil appku Facebooku a zakázal v ňom túto stránku. Zatiaľ sa držím, a žije sa mi tak lepšie :-). Keď som s niekým v reštaurácií, tak mobil je tabu, na tom si fakt dávam záležať. Ak ma niekedy uvidíte v reštaurácii robiť niečo dlhšie na mobile, tak ma pokojne vytiahnite von a dajte mi jednu poza uši, to tu verejne prehlasujem. V poslednom čase sa učím dať mobil po príchode domov bokom a ráno po zobudení nevybehnúť hneď do svojej mailovej schránky. Nie vždy sa mi to darí, ale pracujem na tom, tak mi fandite. Vlastne, pokiaľ by ste sa aj vy chceli o niečo podobné pokúsiť, môžeme si fandiť navzájom.

Spomínaný článok si môžete prečítať tu.

  1. Kniha

Brendon Burchard: Miliónový expert (originál: The Millionaire Messenger)

milionovy-expertKniha, v ktorej autor vysvetľuje ako začať podnikať a ako sa dá premeniť určitá znalosť, know-how alebo skúsenosť na produkt, ktorý pomôže iným ľuďom a tí zaň radi zaplatia. Tento človek patrí medzi top online podnikateľov, ktorí učí ľudí ako vytvárať hodnotu pre iných a dobre na tom zarábať. Tvrdí, že každý z nás v sebe nosí takúto hodnotu, ktorá by mohla byť prospešná iným a vo väčšine prípadov si to ani neuvedomuje. Každého z nás zdobí určitý životný príbeh alebo nazbierané životné skúsenosti, ktoré majú oveľa väčšiu cenu, než si dokážeme predstaviť.

Brendon Burchard v tejto rozoberá tému expertného podnikania. Vysvetľuje jednotlivé kroky ako postupovať ak chceme vytvoriť produkt z toho, čo vieme. Ako tento produkt potom dostať práve k tým ľuďom, ktorí ho môžu potrebovať. Ako si vybrať svoju tému, svoje publikum, ako zistiť, ktoré problémy moje publikum trápia a ako im ponúknuť jeho riešenie. Ako ďalej postupovať vytvorením webových stránok, predajnej kampane, prečo je dôležité umiestňovať na internet obsah zdarma, a pod. Ja som napríklad tiež takto vytvoril produkt z mojej skúsenosti s podnikaním na Amazone a prostredníctvom e-booku sa dostáva k ďalším ľuďom, ktorých to zaujíma.

Knihu Miliónový expert som dostal od Davida Kirša, ktorý je vo veľkej miere inšpirovaný Brendonom Burchardom. David s radosťou napísal predhovor k českému vydaniu tejto knihy, pretože Brendona považuje za svojho učiteľa. Zúčastnil sa jeho seminára v USA a práve to ho naštartovalo k jeho podnikateľským výšinám, kde sa momentálne nachádza.

Už pred tým, ako sa mi táto kniha dostala do rúk som nejakú znalosť o expertnom podnikaní mal, pretože som sa pred pár rokmi zúčastnil na workshope Marka Anastasiho, ktorý tam predstavil v podstate ten istý koncept. Ale kniha Miliónový expert ponúka tiež pekný a ucelený obraz o tomto druhu online podnikania, ktorý je založený na príbehu autora. Bavila ma a prečítal som ju rýchlo.

  1. Instagram

zuckerbergigZaujímavý príspevok od Marka Zuckerberga. Myslím, že viacerým z nás sa uľaví, keď si tu prečítame, že aj takýto kaliber trávi v kancelárii (a to som ešte niekde inde čítal, že má open space kanceláriu) 50-60 hodín týždenne. Priznáva to narovinu, chlapčisko. A ja zasa priznávam, že ma to prekvapilo. Vravím si, že veď keď sa mu už podarilo nejakú tú miliardu zarobiť, tak by snáď nemusel už vôbec pracovať a venovať sa výlučne napr. svojej záhradke. Zdá sa, že on to vidí inak. Každopádne sa mi tých 50-60 hodín zdá byť veľa. Nuž, ale možno práve preto Facebook vlastní práve on a nie ja… :-).

 

  1. Produktivita

Ráno tvorme, popoludní manažujme! Z nejedného zdroja počúvam takéto odporúčania, tak sa ich snažím nasledovať. Nielen preto, že to tvrdí niekto iný, ale naozaj mi to tak vyhovuje. S lepším pocitom sa mi potom funguje, keď viem, že som už dnes stihol niečo vytvoriť (prípadne časť niečoho) alebo urobiť tú najťažšiu/najdôležitejšiu/najnepríjemnejšiu vec na začiatku dňa.

Ráno máme myseľ najsviežejšiu a preto to treba využiť. Na ráno si nachystajme kreatívnu časť nášho denného plánu, a na druhú časť pracovného dňa operatívnejšie úlohy. Aj teraz, keď píšem tieto riadky je 8 hodín ráno a je to moja prvá aktivita dnešného dňa. A dnes sa mi dokonca podarilo zatiaľ si nepozerať maily, takže sa teším dvojnásobne :-).

  1. Nástroj/Appka

Doodle.com – chystáte sa s kamošmi na pivo alebo s inými rodinami na spoločný víkend a už vás otravuje tá nekonečná mailová komunikácia a dohadovanie sa všetkých oslovených o tom, kedy kto môže a kto nie? Doodle je nástroj, ktorý nám vie tento problém vyriešiť. A zdarma.

doodlePodľa mňa je tento nástroj jednoduchý a intuitívny. Je online, netreba ho sťahovať do počítača. Prihlásim sa tam a vytvorím tzv. udalosť (Schedule an event). Pomenujem ju, vyberiem všetky termíny, ktoré môžu prichádzať do úvahy a ktoré chcem dať na výber. V ďalšom kroku pridám mailové adresy tých ľudí, ktorým to chcem poslať, aby sa vyjadrili, ktorý termín by im vyhovoval. Uložím to a odošlem. Každý z pozvaných dostane mail s odkazom, na ktorý keď klikne označí svoj preferovaný dátum. Mne ako organizátorovi prichádza vždy krátka informácia o tom, že niekto zahlasoval. Keď zahlasujú všetci, v Doodle pekne vidíme, na ktorom dátume sa väčšina ľudí zhodla. Ušetrí to značnú časť častokrát aj zbytočnej komunikácie.

  1. Novinka / Zaujímavosť / Inšpirácia

Ako sa naučiť vstávať o piatej ráno? Robin Sharma (autor svetových bestsellerov ako napr. Muž, ktorý predal svoje Ferrari) v tomto videu tvrdí, že ľudia síce majú radi myšlienku „5am clubu“, to znamená, že mnohí by radi vedeli vstávať tak skoro, avšak väčšina ľudí to dlhodobo nedokáže.

Veľa úspešných a kreatívnych ľudí miluje práve tento čas medzi piatou a šiestou hodinou ráno. Vtedy väčšina sveta spí a oni sa dokážu počas tejto hodiny pripraviť na celý deň. Človek, ktorý vstáva o piatej ráno sa cíti ako víťaz a nie ako obeť, pretože vie mať svoje veci pod kontrolou. V čase medzi piatou až ôsmou hodinou ráno máme najsilnejšiu vôľu, zameranie a najviac energie.

Ako sa vieme do tohoto „klubu“ dostať?

  1. Dôležité je vydržať 66 dní a potom sa toto ranné vstávanie stane naším zvykom. Výskumy ukazujú, že osvojenie si nového zvyku trvá práve 66 dní. Proces zmeny je ťažký na začiatku, chaotický v strede, ale nádherný na konci, tvrdí Robin.
  2. Musíme vstávať presne v ten istý čas každý deň.
  3. Vytvorme si ranný rituál:
    1. 5:00 – 5:20 cvičenie
    2. 5:20 – 5:40 prejdenie si denného plánu a našich cieľov
    3. 5:40 – 6:00 učenie sa – kniha, e-book, audio, video, atď…
  4. Zahrňme svoj ranný rituál do týždenného plánu. Pretože veci, ktoré sú naplánované a napísané sa ľahšie vykonajú, ako tie, ktoré nie sú.
  5. Nie je rozhodujúca dĺžka spánku, ale jeho kvalita. Na to, aby sme mali kvalitnejší a hlbší spánok, nepoužívajme počítač, mobil, nepozerajme správy, televíziu tesne pred spaním. Nenosme si takéto veci do spálne. Ak chceme dosiahnuť také výsledky ako sa podaria iba piatim percentám ľudí, tak musíme mať aj guráž robiť tie veci, ktoré je ochotných robiť iba týchto päť percent.
  6. Budík si nedávajme vedľa seba, ale na opačný koniec spálne, prípadne do inej miestnosti.
  7. Vstaňme z postele okamžite ako sa zobudíme.
  8. Dajme si záležať na vytvorení ranného rituálu. Pretože práve vďaka rituálom si vieme vybudovať zvyky.

robin-sharmaMoje členstvo v tomto exkluzívnom klube je pomerne nestále :-). Niekedy sa mi darí vstávať skoro, niekedy nie. A stále nemám vybudovaný ranný rituál. Áno, viem, že viaceré zdroje tvrdia, ako je dobré vstávať skoro ráno. Chápem to a súhlasím s tým. Čo mi tam však stále chýba je to, ako u týchto ľudí vyzerá ich večer. O koľkej chodia spávať? Niekto tvrdí, že je potrebné sa dostatočne dlho vyspať, iný zasa, že mu stačí spať 5 hodín…

U mňa je to tak, že niekedy síce vstanem o piatej ráno, ale pokiaľ som večer nešiel spať najneskôr o desiatej, tak som potom častokrát na druhý deň „mŕtvy muž“. A musím sa priznať, že predstava toho, že to človek musí už o deviatej večer zabaliť na to, aby potom mohol ráno skoro vstávať mi nepríde príliš sexi. Týmto vôbec nechcem negovať, to čo Robin tvrdí vo videu, veď sám sa snažím skoro vstávať. Uvítal by som len viac informácií o tom, ako fungujú títo ľudia večer. Asi je to dosť individuálne. Vy sa ako dívate na problematiku ranného vstávania? Zaujímalo by ma to, môžete napísať do komentárov pod článkom.

  1. Produkt/Značka

rebbl2Veľmi dobre a pekne na mňa pôsobí značka Rebblhttp://rebbl.co/. Spomínam ju preto, lebo ma zaujal jej príbeh, produkty a celkový dizajn. Táto značka ponúka úzku škálu výrobkov – zdravé, organické a fair trade nápoje.

Nemám s touto značkou nič spoločné, predáva sa iba v USA, ani som tieto nápoje nikdy nevyskúšal. Páčia sa mi však produkty, ktoré sú nielen pekné, ale majú aj hlbší zmysel. Takéto výrobky sú zdraviu prospešné, neobsahujú žiadne umelé a škodlivé látky, biely cukor alebo podobné „dobroty“. Výrobcovia tejto značky sa snažia primárne podporovať fair trade dodávateľov.

Aj keď toto nie je možno najlepší príklad pre online biznis, pretože kvôli svojej krátkej trvanlivosti sa dajú tieto nápoje kúpiť iba v kamenných obchodoch, veľmi sa mi tento produkt páči. Výborná inšpirácia, veď tento trhový segment je na vzostupe aj u nás.

  1. Citát

Ľudia robia najradšej biznis s tými, ktorých poznajú, majú ich radi a veria im.

Dale Carnegie

Ak máte nejaké ďalšie zajímavé tipy, s ktorými by ste sa radi podelili, alebo vaše názory na tento článok, bude rád, ak ich napíšete dolu do komentárov. Ďakujem.

Miloslav Ježo
Som nadšenec vytvárania vlastných produktov a budovania značky. Vybudoval som úspešný online biznis na Amazon.com, ktorý mi neustále generuje príjem. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments