Koľko si nechá Amazon z predaja nášho produktu?

Ak chceme predávať svoje produkty prostredníctvom Amazonu, niečo nás to bude stáť. Amazon to predsa nerobí zadarmo, nie náhodou je jeho zakladateľ Jeff Bezos momentálne najbohatším človekom planéty 🙂. My však musíme mať jasno v tom a do akej miery môže byť náš produkt ziskový, ešte pred tým, než ho nakúpime od výrobcu. Chcem ešte raz podrobne vysvetliť jednodlivé poplatky, ktoré si Amazon účtuje z každého predaja. V tomto článku sa dozviete viac o:

  • Poplatkoch, ktoré Amazon účtuje predajcom.
  • Aký vplyv majú tieto poplatky na náš profit.
  • Ako používať kalkulátor nákladov na Amazone.

Tejto téme som sa venoval aj v mojom staršom článku. Z času na čas však stále dostávam otázky ohľadom témy poplatkov na Amazone, tak som sa rozhodol to vysvetliť ešte raz.

Zakaždým, keď na Amazone prostredníctvom FBA* predáme nejaký produkt, tak nám Amazon bude účtovať dva druhy poplatkov:

  1. Pevný poplatok – vo väčšine kategórií je to 15 percent z našej predajnej ceny.
  2. FBA poplatok – zahŕňa poplatky za skladovanie, prípravu, zabalenie a distribúciu nášho produktu k zákazníkovi.

Na to, aby sme si vedeli vypočítať presný zisk, potrebujeme teda poznať všetky naše náklady:

  • Náklady na výrobu jedného produktu spolu s dopravou do Amazonu.
  • Poplatky, ktoré nám naúčtuje Amazon (pevný poplatok + FBA poplatok).
  • Prípadné náklady na reklamu.

Jasnú predstavu o našich nákladoch a zisku potrebujeme mať už na začiatku, vo fáze, keď hľadáme dodávateľa. Potrebujeme rozumieť tomu, za koľko si môžeme dovoliť náš výrobok nakupovať u výrobcu. Preto je nevyhnutné, aby sme v týchto číslach mali zhruba jasno. Pre lepšie pochopenie uvádzam tento príklad**:

Ako som sa k týmto číslam dopracoval? Použil som kalkulátor nákladov na Amazone (po anglicky, Amazon revenue calculator alebo FBA revenue calculator). Nájdeme ho jednoducho, zadaním tohoto výrazu do Google:

Na to, aby sme kalkulátor nákladov na Amazone vedeli používať, potrebujeme si náš predaj nasimulovať na podobnom produkte, než aký sa chystáme predávať. Vyhľadáme si teda podobný artikel, ktorý predáva naša konkurencia, ktorý má podobnú veľkosť a váhu ako náš produkt. Z produktových informácií nás zaujíma kód jeho kód (ASIN – jedinečný kód každého produktu):

Tento kód zadáme do kalkulátora a dostaneme sa do nasledujúcej obrazovky:

Najprv si tu skontrolujeme v pravej hornej časti obrazovky, či máme predvolenú tú krajinu, ktorá nás zaujíma. Napríklad, ak sa chystáme náš produkt predávať na Amazone v USA, tak tam musí byť vybratá táto krajina. Ďalej, potrebujeme tu vyplniť tri údaje v pravom stĺpci „Amazon Fulfillment“:

  1. Item price – Cena, za ktorú plánujeme náš produkt predávať.
  2. Ship to Amazon – Celkové náklady na prepravu do skladu Amazonu (v prepočte na jeden produkt).
  3. Cost of Product – Celkové náklady na výrobu jedného produktu.

Následne klikneme dolu na tlačidlo „Calculate“a dostaneme nasledovnú simuláciu:

Môžeme teda predpokladať, že ak budeme náš produkt predávať za $19,90, tak v tomto prípade nám bude Amazon po odrátaní svojich poplatkov za každý predaný produkt posielať na účet $13,41. Keďže naše výrobné náklady na každý produkt boli $5,80, tak čistý zisk z jedného produktu máme $7,61, čo je 38,24% marža. To je to, čo nás zaujíma a na základe tohoto čísla sa rozhodujeme, či predaj práve tohoto produktu pre nás zaujímavý bude alebo nie.

Ešte pre doplnenie, celkové poplatky Amazonu v tomto prípade boli $5,99. Pevný poplatok (Selling on Amazon fees, 15% z predajnej ceny) bol $2,99 a FBA poplatok (Fulfillment by Amazon Fees) bol $3,00.

Skoro 40-percentný zisk, ktorý nám v tomto prípade vyšiel vyzerá samozrejme lákavo. Treba však poznamenať ešte to, že nezahŕňa žiadne náklady na reklamu alebo akúkoľvek inú formu propagácie.

Za záver ešte dodám, že tento istý kalkulátor môžeme použiť aj vtedy, ak chceme na Amazone predávať, ale pritom nevyužívať službu FBA. Prakticky to znamená, že by sme sami tovar skladovali a odosielali ho k zákazníkov. Táto forma distribúcie môže byť pre nás reálna vtedy, ak predávame v Európe a nie za morom. V tomto prípade by sme pri simulácii postupovali tak, že by sme údaje zadávali do ľavého stĺpca (Your Fulfillment).

 

*FBA = Fulfillment by Amazon – je to program, ktorý Amazon ponúka všetkým svojim predajcom. Program je o tom, že tovar sa doručí do Amazonu jednorazovo (zvyčajne ho tam pošle priamo náš výrobca alebo dodávateľ) a všetky ostatné činnosti spojené s distribúciou tovaru k jednotlivým zákazníkom už vykonáva samotný Amazon. Hneď ako sa objaví objednávka, Amazon vyrieši všetko potrebné bez toho, že by som musel ja ako predajca čokoľvek urobiť.

**Táto kalkulácia je v dolároch, keďže sa týkala predaja na Amazone v USA. Ak by sme uvažovali o predaji v Európe, tak princíp je rovnaký, akurát by sme použili menu EUR alebo GPB.

Ak sa chcete dozvedieť ako sa niektorým ľuďom na Amazone darí, tak si prečítajte tento rozhovor.

 

Miloslav Ježo
Som nadšenec vytvárania vlastných produktov a budovania značky. Vybudoval som úspešný online biznis na Amazon.com, ktorý mi neustále generuje príjem. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments