Ako a kde získať čiarový kód?

Ak chceme na Amazone predávať, každý produkt musí mať svoj jedinečný UPC kód. Táto téma sa vyskytuje pomerne často medzi otázkami o vytváraní vlastného produktu. V tomto článku sa dozviete napr.:

  • Čo je to UPC kód
  • Ako a kde sa dá UPC kód získať
  • Náklady na získanie UPC kódu
  • Čo odporúča svojim predajcom Amazon

Základná zásada je, že každý produkt je unikátny a preto musí mať aj unikátny kód, ktorý zabraňuje jeho zameniteľnosti s nejakým iným produktom. Na to slúži UPC (Universal Product Code) kód. Tento kód je v číselnej a grafickej podobe, ako napr. tu:

Je nevyhnutnou podmienkou, aby každý produkt mal svoj unikátny UPC kód aj pri predaji na Amazone. Bez kódu nám Amazon nedovolí zalistovať produkt a predávať ho tam. Každý výrobca alebo predajca teda potrebuje svojmu produktu priradiť tento unikátny UPC kód.

Pri predaji cez Amazon, prostredníctvom FBA (Fulfillment by Amazon) nás zaujímajú dva druhy čiarových kódov:

  1. UPC kód výrobcu
  2. FNSKU – čiarový kód Amazonu

FNSKU (Fulfillment Network Stock Keeping Unit). Tento kód je identifikátor Amazonu a slúži na to, aby mohol byť tovar v ich sklade naskladnený. Prakticky to znamená, že každý jeden náš produkt ho musí mať nalepený na obale z vonkajšej strany tak, aby bol skenovateľný. Máme v tomto dve možnosti:

  1. Vytlačíme si tieto kódy z účtu predajcu a požiadame nášho dodávateľa, aby nám tieto kódy nalepil pred tým, ako odošle náš tovar do FBA skladu Amazonu.
  2. Môžeme o túto službu požiadať samotný Amazon, ktorý to urobí za 0.20 USD za kus (pri predaji v USA).

Ľudia si často mýlia pojem čiarový kód s UPC, EAN alebo FNSKU. Avšak čiarový kód je iba grafická podoba týchto číselných kódov, aby mohol byť produkt skenovateľný.

UPC kód výrobcu. S UPC kódom výrobcu je to momentálne takto. Pred nedávnom bola téma UPC kódov pre Amazon o niečo jednoduchšia. Pred naskladňovaním tovaru sme si kúpili niekoľko kódov u nejakého predajcu cez internet a použili sme ich. Objavovali sa však prípady, že firmy, ktoré tieto kódy predávali, tak neboli úplne seriózne, pretože ich predávali viackrát. Niektoré produkty potom zrazu mali ten istý kód, čo je samozrejme problém. Amazon bol teda nútený túto situáciu zlepšiť a rozhodol sa to riešiť tak, že odporúča svojim predajcom si zaobstarať čiarové kódy cez GS1 (www.gs1us.org).

GS1 je organizácia zastrešujúca vydávanie unikátnych UPC kódov. Ktokoľvek iný, ktorý predáva čiarové kódy je v podstate ich ďalším distribútorom z GS1. Amazon teda odporúča svojim predajcom, aby ich UPC kódy pochádzali z GS1 databázy.

Momentálne je toto stále v rovine odporúčania Amazonom a nie nevyhnutná podmienka pre zalistovanie nášho tovaru na Amazone. Jediná komplikácie pre nás predajcov je v tomto prípade to, že obstaranie UPC kódov v GS1 je nepomerne drahšie ako od iných predajcov. Tu je približné porovnanie cien:

Čo z toho pre nás teda vyplýva? Máme dve možnosti a každý predajca na Amazone sa musí rozhodnúť sám ako mu to čo najlepšie vyhovuje:

  • Možnosť č. 1: Kúpiť si UPC kód z GS1
    • Dodržíme tým oficiálne odporúčanie Amazonu.
    • Je to drahšia alternatíva ($250+), ktorá však garantuje, že sa nevyskytnú s naším kódom žiadne problémy v budúcnosti.
  • Možnosť č. 2: Kúpiť si UPC kód z iného dôveryhodného zdroja
    • Je to jednoduchšia a oveľa lacnejšia možnosť ($12+).
    • Nie je tu však garancia toho, že „náš“ UPC kód nepoužije niekedy aj niekto iný.
    • Spoľahlivé zdroje sú napr. nationwidebarcode.com alebo www.barcodestalk.com.

Toto rozhodnutie je na každom predajcovi. Zaplatiť viac a mať istotu alebo zaplatiť oveľa menej a znášať určitú dávku rizika? Ja sám žiadne odporúčanie dávať nikomu v tomto neplánujem, každý sa musí rozhodnúť sám. Za seba poviem len toľko, že GS1 som zatiaľ nevyužil a žiadne problémy som nemal. To však bolo v minulosti, pretože v poslednom období som nový produkt do Amazonu nezalistovával. V súčasnosti však Amazon začína už čím ďalej tým viac požadovať UPC kód z GS1 a v prípade, že tak neurobíme, tak je možné, že si nájdeme takúto správu:

Ak by nás Amazon upozornil, že s naším produktom je problém, pretože presne ten istý UPC kód registroval už aj niekto iný, tak by to bolo dosť nepríjemné. Hlavne vtedy, ak by sme mali už vytlačené obaly alebo etikety, prípadne naskladnený tovar s takýmto neplatným kódom. Takže si to treba dobre zvážiť.

V prípade, že plánujeme náš produkt predávať na Amazone vo Veľkej Británii alebo v Nemecku, tak proces obstarania na GS1 je rovnaký, akurát je nutné použiť inú príslušnú stránku – www.gs1.org/locations/united-kingdom alebo www.gs1.org/locations/germany.

Miloslav Ježo
Som nadšenec vytvárania vlastných produktov a budovania značky. Vybudoval som úspešný online biznis na Amazon.com, ktorý mi neustále generuje príjem. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments