Rozhovor – Ako preraziť na americkom online trhu z pohodlia slovenskej obývačky

ezeny foto

Žije na Slovensku a úspešne predáva vlastné produkty na americkom trhu. Na základe vlastnej skúsenosti vytvoril e-book zdarma „Ako zarábam na Amazone”. Svoje know-how predáva aj prostredníctvom podrobného návodu – Návod na zarábanie cez Amazon. 2. decembra 2015 bude lektorom workshopu v rámci Inštitútu vzdelávania E-žien IVE, na ktorom nám prezradí všetko, čo by sme mali o predaji fyzických produktov na Amazone vedieť.
Miloslav Ježo prežil väčšinu svojho života ako zamestnanec v IT sektore, no vždy túžil po vlastnom biznise. ☺ Začiatkom minulého roku nabral odvahu a pustil sa do online podnikania. V súčasnosti sa okrem recruitingu v IT sektore venuje aj podnikaniu na Amazone.

 

Ako si dospel k myšlienke o online podnikaní?

Zhruba dva a pol roka dozadu som o tejto oblasti nič nevedel. Myšlienka, že niekto niečo predáva na internete ma upútala. Lákala ma, až kým som si ju nezačal študovať cez rôzne platené online školenia, kde som sa dozvedal, čo to znamená podnikať na internete a ako tento biznis funguje. Sledoval som viacerých zahraničných internetových podnikateľov, cez ktorých som sa dostal k príležitosti podnikania na Amazone. Celý tento biznis model ma úplne oslnil.
Čím je pre teba Amazon neodolateľný?

Amazon je pre ľudí široký pojem. Mnoho z nich si ho spája s predajom kníh, no ja sa venujem niečomu inému – predaju fyzických produktov dennej spotreby, ktoré sa míňajú a ľudia ich kupujú znova a znova. Ale keď sa ma niektorí ľudia pýtajú, či by som im vedel poradiť ako predať ebook na Amazone, no žiaľ nevedel. Je to síce podobné, ale je to iná kategória a ja tú znalosť nemám. Amazon je úplne najväčší v Amerike, kde takto nakupuje skoro každý. Tým pádom je tam aj najsilnejší dopyt a preto som si aj vybral práve tento trh.
Akú váhu má v tvojom podnikaní znalosť angličtiny?

Študoval som v anglickom jazyku na americkej vysokej škole. Aj keď jazykovo nie som žiaden profesor z Oxfordu, ale dôležité je, že sa nebojím hovoriť. Angličtina mi príde prirodzená, nemám s ňou problém. Pre tento biznis, je jednoducho potrebná. Kto však tento jazyk neovláda, ako bude komunikovať napr. s dodávateľom z USA alebo z Číny? Môže to niekto zaňho jednorázovo urobiť, ale na to sa nedá spoľahnúť, a ani na google translator. Toto je reálne podnikanie na zahraničnom trhu, takže ten jazyk tam byť musí, minimálne pokročilá úroveň. Ak niekto po anglicky nevie a chcel by na Amazone podnikať, odporúčam mu nájsť si partnera, ktorý tú znalosť má a môžu pracovať dvaja.
Koľko vlastných produktov máš aktuálne v predaji?

Tri. Jeden je úplne rozbehnutý, ten mám od začiatku. Ostatné dva sa rozbiehajú a už pripravujem ďalšie.
Na čo si stavil pri výbere svojho prvého produktu?

Zámerne som si vybral taký produkt, ktorý som dovtedy nepoznal. Princíp tohto podnikania je taký, že sa treba sústrediť na to, čo je už zabehnuté a dobre sa predáva. Tak som našiel aj ten môj produkt, lebo som videl, že je v prvej stovke predajnosti na Amazone. Páčil sa mi, bol prírodný, organický, a preto som sa vedel zaň postaviť. Našiel som si vhodného dodávateľa a nechal som si vytvoriť vlastnú značku. Dodávateľ mi ho poslal do Amazonu a môj produkt bol pripravený na predaj. Chcel by som zdôrazniť, že týmto spôsobom je celý proces predaja zautomatizovaný, pretože o celú logistiku smerom k jednotlivým zákazníkom sa stará Amazon. Tým pádom sa vôbec nemusím zaoberať balením produktov, posielaním alebo vybavovaním reklamácií. Je to úžasný biznis model.
Akú úlohu tu zohráva tvoja identita?

Ak človek predáva digitálny produkt, stavia na svojej identite, na tom, že je expertom v danej oblasti. Napríklad, ak si kúpim od niekoho ebook, ktorý ma má niečo naučiť, tak je to preto, že autora považujem za experta a verím mu, že ma naučí, čo potrebujem. Avšak v prípade predaja fyzických produktov pod vlastnou značkou na Amazone je to inak. Tam produkt nepredáva moja identita alebo status experta. Moje meno vôbec nie je spájané s produktami, ktoré ponúkam. Zákazník na Amazone ani len netuší a je mu to aj jedno, kto v skutočnosti stojí napr. za poťahom do auta, silikónovou podložkou na pečenie, obalom na iphone, karimatkou na jogu alebo vývrtkou na víno, ktorú si kupuje. Čo zákazníka predovšetkým zaujíma je kvalita produktu, recenzie, benefity, cena.
Aké sú počiatočné investície?

Ja si myslím, že sa to dá rátať na stovky eur, čo je výborné. Netreba tisícky ako pri zakladaní kamenného obchodu, to je iný druh podnikania, ktorý si vyžaduje oveľa vyššie investície. Pri štartovaní podnikania na Amazone je minimálne riziko, veď o čo môžem prísť? Maximálne môžem zistiť, že produkt, ktorý som vybral, sa mi nebude dobre predávať a prídem o počiatočné investície, ktoré som dal do jeho vytvorenia. Aj keď pokiaľ ide človek touto osvedčenou cestou ako aj ja, tak je veľká pravdepodobnosť, že jeho produkt bude úspešný. Veľkou výhodou je to, že začať sa dá postupne a s malým množstvom tovaru. A okrem toho nepotrebujem žiadne priestory, ani platiť nájom. A to je na tom to úžasné, je to vďaka internetu, ide o online biznis.
Aké sú výhody podnikania na Amazone?

Je to dostupné podnikanie, prakticky pre každého kto má normálne PC znalosti a chce sa rozvíjať v online biznise. Je flexibilné, lebo ma neviaže na žiadne konkrétne miesto, ako napr. obchod alebo reštaurácia, kde by som musel stále byť a kontrolovať ľudí. Môžem ho vykonávať z akéhokoľvek miesta. Potrebujem len laptop a prístup na internet. Potom je tu časová flexibilita. Som sám sebe pánom a môžem sa rozhodnúť, kedy sa tomu venovať a kedy nie. Je príjemné, keď sa ráno zobudím, zapnem počítač a pozriem sa, čo sa mi za noc v Amerike predalo. Ďalšou výhodou je, že dosť aktivít sa dá delegovať na iných ľudí. Poznám viacero amerických predajcov, ktorí takto fungujú a využívajú služby virtuálnych asistentov najmä v oblasti starostlivosti o zákazníka. Avšak pre mňa najväčšia výhoda je tá, že mi poskytuje slobodu.
A čo tržby? Koľko sa dá na Amazone zarobiť?

Žiadnymi miliónmi sa neoháňam, lebo na tú úroveň som sa zatiaľ nedostal. Dokázal som vygenerovať tržby vo výške 4200 USD za mesiac, čo bolo viac ako 200 predaných kusov z jedného produktu. Celkovo som predal už vyše tisíc svojich produktov. Nie je to žiadne závratné číslo, ale ja som spokojný, pretože vidím, že to naozaj funguje aj takto na diaľku. Samozrejme mojim cieľom je, aby toho bolo viac a preto sa aj momentálne sústreďujem na vytváranie ďalších produktov. Postupne sa chcem rozšíriť aj na Amazon do Nemecka a Veľkej Británie. Vo svojom ebooku ZDARMA, v ktorom popisujem túto svoju cestu mám odfotenú obrazovku s tržbami, ktoré spomínam. Teším sa však už, keď ju budem môcť vymeniť za aktuálnejšiu s novými a vyššími číslami ☺.

 

Ako komunikuješ so zákazníkom?

Amazon je platforma, ktorá predajcom nezverejňuje kontakty na ich zákazníkov. Našťastie sa však dá so zákazníkmi komunikovať, je to však možné iba cez Amazon. Takže ja môžem napísať zákazníkovi, ktorý si kúpil môj produkt, ale neviem mu zavolať, prípadne s ním inak komunikovať. Amazon to neumožňuje, drží si tieto kontakty pre seba. Preto je dobré potom perspektívne uvažovať s predajom svojich výrobkov aj na iných platformách, ale to je už ďalšia kapitola.

O tom, ako Miloslav Ježo rozbehol svoje podnikanie na Amazone a ako predáva svoje know-how cez e-booky, sa môžete dozvedieť 2. 12. 2015 na workshope, ktoré organizujeme v rámci Inštitútu vzdelávania e-žiena (a e-mužov) v Bratislave.

Informácie o workshope nájdete tu: 

Eva Kopecká

Zdroj: http://www.ezeny.sk/e-muzi

Miloslav Ježo
Som Online Business Mentor. Pomáham zamestnaným ľuďom s vytvorením ich vlastného podnikania. Postupne, malými krokmi, bez stresu, popri práci. Od úplných začiatkov, keď ešte častokrát netušia akú hodnotu môžu ponúknuť, cez vytvorenie svojej ponuky až po prvé predaje. Cieľom je, aby sa venovali tomu, čo ich naozaj baví a vedeli na tom zarábať. Touto cestou som si prešiel a môžem ňou previesť aj vás. Tu je viac informácií o mne a o mojom mentoringovom programe. Predával som aj na Amazone v USA a napísal som o tom Návod na zarábanie cez Amazon.
Comments

Add a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov