8 možností, ako reagovať na aktuálne zmeny v algoritme Facebooku

Na začiatku januára 2018 Facebook oznámil pomerne zásadné zmeny, ktoré sa dotknú každého užívateľa tejto najväčšej sociálnej siete. Povedané jednou vetou, organická propagácia značiek, produktov a služieb bude na Facebooku o niečo ťažšia než doteraz. Organický zásah príspevkov z business stránok (Facebook Pages) bude totiž oveľa nižší. Ukazuje sa, že naháňanie sa za lajkami svojej stránky začína úplne strácať na význame.

Tiež som mal svojho času dokonca spustenú inzerciu na získavanie fanúšikov pre svoju stránkupodnikaní na amazone, momentálne v tom však význam už nevidím.

Hlavným cieľom predstaviteľov Facebooku je dosiahnuť to, aby sa návštevníci na ich platforme cítili lepšie. Plánujú to dosiahnuť tým, že na našej stene (Facebook News Feed) sa nám budú zobrazovať predovšetkým príspevky od našich priateľov, skupín, v ktorých sme členmi a nie zo stránok, ktoré máme „olajkované“. Algoritmus Facebooku sa mení tak, že do popredia sa budú dostávať tie príspevky, ktoré sú najviac komentované a zdieľané (lajkovanie nestačí).

Facebook chce dosiahnuť to, aby návštevník sa nestával iba pasívnym čitateľom alebo pozeračom videí, ale aby bol viac zapojený do diskusií. Jednoducho, aby viac komunikoval. Výskumy, o ktoré sa predstavitelia Facebooku opierajú ukazujú totiž to, že ľudia, ktorí iba pasívne sledujú obsah na Facebooku sú viac frustrovaní (aspoň už viem, prečo niekedy prichádzam domov taký namosúrený :-)) ako tí, ktorí aj aktívne komunikujú. Veď to bol aj pôvodný zámer prečo táto sociálna sieť pred rokmi vznikla – komunikácia medzi ľuďmi.

Preto sa nám odteraz bude Facebook snažiť na našej stene servírovať predovšetkým také príspevky, ktoré majú väčšiu pravdepodobnosť, že nás vtiahnu do diskusie. A budú to hlavne príspevky od ľudí, ktorých sme si sami vybrali ako priateľov. Ľudia chcú vidieť viac príspevkov od svojich priateľov a rodiny a menej od firiem a značiek.

Facebookové stránky firiem, ktoré doteraz vytvárali príspevky aj niekoľkokrát denne a pritom ich ľudia nekomentovali, nelajkovali a nezdieľali, to budú mať ťažké. Práve takéto príspevky sa bude teraz snažiť algoritmus Facebooku eliminovať.

V podstate pre stránky na Facebooku je získanie organického dosahu neľahké aj teraz. Veď ten postupne klesal z pôvodných 50 percent na približných 2,5 percent, ktoré sú v súčasnosti. Jedinou šancou na organický dosah príspevkov bude ich kvalita a schopnosť zaangažovať čitateľa komentovaním alebo zdieľaním. V opačnom prípade bude zostávať stránke iba možnosť platenej inzercie.

Možno trocha prekvapivé je aj to, že ani videá nebudú znamenať automatické zvýšenie dosahu. Aj keď prednedávnom sa vravelo, ako treba točiť videá, pretože to Facebook uprednostňuje, atď. Podľa Adama Mosseriho, šéfa News Feedu vo Facebooku je však pravda taká, že video je z pohľadu angažovanosti diváka považované skôr za pasívny nástroj. Avšak využívanie funkcie Live Video je niečo iné, to je cenené stále.

Situácia sa teda mení tak, že firmy budú musieť byť teraz oveľa kreatívnejšie na to, aby bez budgetu dokázali svoje príspevky dostať medzi ľudí. Ako sa teda odporúča na tieto zmeny zareagovať?

  1. Spojenie organickej a platenej stratégie

Cieľom je vytvárať hodnotný, informatívny a kvalitný obsah, ktorý vzbudí v čitateľovi chuť zareagovať. Takýto príspevok je potom dobré podporiť aj platenou inzerciou.

  1. Oslovovať naozaj relevantnú cieľovú skupinu a vytvárať obsah, ktorý zaangažuje čitateľa

Je dôležité vedieť, kto je presne naša cieľová skupina. V tom nám môže pomôcť Facebook Insights, kde sa o doterajších návštevníkov našej stránky dozvieme viac. Čím relevantnejší obsah pre nich budeme mať, tým je väčšia pravdepodobnosť, že ich prebudíme z pasívneho režimu do aktívneho. A to potrebujeme. Chceme, aby komentovali a zdieľali náš príspevok. Zdá sa, že časy, keď stačilo vytvoriť krátky virálny obrázok, ktorý koloval po Facebooku a zbieral lajky sú už preč. Dnes to už nestačí a nepomôže nám to.

  1. Vytvárať obsah, ktorý zaangažuje čitateľa

Dobrou stratégiou je aj propagovať success stories svojich zákazníkov. Spomenúť ich príbeh, urobiť s nimi rozhovor alebo im verejne zagratulovať za to, čo vďaka vášmu produktu dokázali. Takýto príspevok si budú aj oni sami zdieľať vo svojej komunite priateľov a rodiny.

  1. Uprednostniť kvalitu pred kvantitou

Doteraz ešte nikdy nezohrávala kvalita príspevku takú dôležitú úlohu. Mnohé značky sa snažili „tlačiť“ aj niekoľko príspevkov denne za účelom získania dosahu. Nový algoritmus však bude lepším dosahom odmeňovať príspevky s väčšou interakciou, než celkový počet publikovaných. Znamená to teda to, že radšej vyprodukovať menej príspevkov, ale dobre cielených, aby zaujali, ako veľké množstvo menej zaujímavých.

  1. Vytvoriť si skupinu (Facebook Group)

Cieľom skupín na Facebooku je vytvárať príležitosti pre bližší vzťah medzi značkami a ich zákazníkmi. Podľa aktuálnych informácií z Facebooku budú príspevky zo skupín dostávať taký istý priestor na stene ako príspevky od vašej rodiny a priateľov. Určite sa teda oplatí aktívne budovať komunity prostredníctvom facebookových skupín.

  1. Live Video

Priame prenosy (Livestreaming) získava priemerne 6-krát väčšiu interakciu než obyčajné videá! Live Video používa zatiaľ iba 30 percent značiek, takže je tu dosť veľký priestor na zvýšenie dosahu a zviditeľnenie sa. Zatiaľ je to stále tak, že keď urobíte Live Video so svojej stránky, tak každý fanúšik dostane notifikáciu o tom, že ste live. Takže je to výborný spôsob, ako si zvýšiť dosah.

  1. Využívať Facebook Stories

Facebook Stories sa dajú zatiaľ používať iba na osobných profiloch, ale v budúcnosti sa údajne rozšíria aj pre stránky. Facebook vždy zaraďuje tie najnovšie Stories úplne na vrchnú časť vašej steny, či už na desktope alebo v mobilnej aplikácii. Takže ak urobíte Stories niekoľkokrát za deň, zvyšujete si pravdepodobnosť, že sa vaše posolstvo dostane aj touto cestou k ďalším ľuďom.

  1. Nastaviť stránku ako preferovanú

Aj keď nám algoritmus Facebooku viac-menej sám diktuje, čo na svojej stene uvidíme, máme to možnosť do určitej miery ovplyvniť. Môžeme si vybrať preferované profily ľudí alebo stránky, ktoré chceme aby sa nám zobrazovali prioritne. Dá sa to nastaviť dvomi spôsobmi:

Nastavenie v preferenciách News Feed vo svojom osobnom profile:

Alebo priamo na príslušnej stránke:

Môžeme to pripomenúť fanúšikom našej značky alebo stránky, nech si to tak nastavia, aby neprichádzali o naše príspevky.

O presnom dátume účinnosti tejto zmeny neviem, nebol stanovený. Určite je však dobré sa začať dívať na propagáciu svojich produktov alebo služieb z tohoto pohľadu, aby sme neboli zanedlho zaskočení, že pri našich príspevkoch na stránke vidíme minimálny počet videní. To by sme ľahko mohli zostať smutní a to si nikto z nás neželá. Preto som napísal tento článok :-).

Zdroj: Reshiftmedia.com

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments