Ako a kde si nechať vyrobiť logo za 5 dolárov?

Branding concept

Pri podnikaní na Amazone, o ktorom píšem aj vo svojom eBooku ZDARMA, je potrebné si vytvoriť vlastnú značku. Celý tento biznis model je totiž založený na predaji pod svojou značkou. Ako to však urobiť?

Vytvorenie značky je iba jeden krok z viacerých v tomto procese, čiže netreba sa ním zaoberať príliš dlho. Áno, značku treba mať peknú, ale pokiaľ práve vytvárame svoj prvý produkt, ktorý ešte nie je etablovaný na trhu zatiaľ nevieme ako sa bude predávať. V tejto fáze je preto pre nás podstatné vytvoriť produkt čo najskôr a „posadiť“ ho na Amazon. Samozrejme mám na mysli produkt s pekným dizajnom, ktorý však budeme môcť vylepšovať hocikedy neskôr, keď budeme vidieť, že je o náš produkt záujem a chceme pri ňom zostať. Značka, o ktorej sa teraz zmieňujem je v tomto prípade názov produktu alebo jeho logo, ktoré bude umiestnené na samotnom produkte, obale alebo webstránke.

Pokiaľ nie som dizajnér, musím osloviť v tejto veci niekoho iného. To je aj môj prípad. Vytváranie dizajnu či už pre logo, etiketu, facebookovskú stránku alebo web stránku sú aktivity, na ktoré využívam outsourcing. Nevravím, že by ma nebavilo sa hrať s grafikou vo Photoshope alebo Ilustratore, ale nie je to jednoducho moja oblasť, nevedel by som to pekne spraviť a hlavne by mi to dlho trvalo. Preto si myslím, že by to mal robiť niekto, kto sa touto činnosťou zaoberá.

 

Ako si nájdem dizajnéra?

Pri hľadaní dizajnéra mám 2 možnosti:

  1. Oslovím niekoho vo svojom okolí
  2. Nájdem niekoho na globálnom trhu

Ja preferujem druhú možnosť, pretože vďaka globálnemu trhu mi vie takúto aktivitu urobiť človek v hociktorej časti našej Zeme. A hlavne vie to urobiť lacnejšie, pretože cena práce u nás je vyššia než v mnohých iných krajinách. Pri podnikaní na Amazone tak ako ho prezentujem vo svojom Návode na zarábanie cez Amazon odporúčam vybrať si druhú možnosť, ktorá bude s najväčšou pravdepodobnosťou lacnejšia.

 

Kde nájdem dizajnéra?

Existujú viaceré mikropracovné portály, na ktorých sa prezentujú mnohí šikovní ľudia pripravení splniť rôzne úlohy, v ktorých sú dobrí. Ja napríklad najčastejšie  využívam na drobné práce Fiverr.com.

 

Čo je to Fiverr.com?

Na tomto mikropracovnom portáli ponúkajú svoje služby ľudia z celého sveta väčšinou za $5. Predáva sa tu formou tzv. „gigu“, ktorý stojí spomínaných $5. Väčšina úloh sa tu dá naozaj objednať za tak nízku cenu, prípadne za ďalšie požiadavky alebo doplňujúce úkony sa niečo dopláca (ďalšie „gigs“) . Svoju presnú ponuku má však každý predajca zverejnenú vo svojom profile. Je to úplne transparentné a viete samozrejme už od začiatku, čo si presne objednávate.

Funguje to tak, že je v záujme samotného portálu, aby prezentoval takých predajcov, s ktorými budú ich zákazníci spokojní.

Napríklad, keď sa ja ako zákazník rozdnodnem, že si nechám vytvoriť logo, tak si vyberiem predajcu, ktorého som si vybral z množstva iných na základe jeho doterajších prác a referencií. Zaplatím vopred $5 (resp. dohodnutú sumu), ktoré však drží Fiverr.com u seba a predajcovi ich uvoľní až vo chvíli, keď kupujúci potvrdí, že bol s prácou naozaj spokojný. Pokiaľ by kupujúci bol nespokojný s predajcovou prácou, tak dostane peniaze naspať. Samozrejme z každej transakcie si portál necháva nejake drobné.

 

Ako postupovať na Fiverr.com?

Ak by som sa rozhodol nechať vytvoriť si logo na fiverr.com, môžem postupovať tak, že:

  • Vyhľadám si najlepšie hodnotených dizajnérov a vyberiem toho, koho doterajšie práce sa mi najviac pozdávajú.
  • Zadám svoju požiadavku na portál a dizajnéri sa mi budú ozývať sami.

Tu platia tie isté pravidlá pre kupujúceho ako pre hocijaký iný online nákup. Najväčší dôraz kladieme na referencie. Pokiaľ by som sa rozhodol vybrať dizajnéra bez referencií predchádzajúcich zákazníkov, riskujem, že to bude napr. nejaký pastier z Indie túžiaci preraziť prvýkrat v grafickom dizajne.

Ak by som chcel vytvoriť logo alebo podobnú drobnú grafiku, tak by som postupoval tak, že si nechám vyhľadať dizajnérov ponúkajúcich vytvorenie loga:

2015-05-29_14-38-50

 

Vyselektujem takých, ktorí majú najlepšie hodnotenia:

2015-05-29_13-35-12

Postupne si prechádzam jednotlivé ponuky, pozerám ich doterajšie práce a pokúsim sa dospieť ku konečnému výberu. Môžem si označiť tých, ktorí ma zaujali ako „Favorite“ a neskôr sa k nim potom rýchlejšie dostať.

Ja vždy postupujem tak, že sa najprv s predajcom skontaktujem, pošlem mu správu, aby som sa uistil, či by vedel urobiť to čo potrebujem a či má o to aj záujem. Nechcem potom neskôr strácať čas s vysvetľovaním nejasností alebo hľadaním niekoho ďalšieho. Ak sa mi zdá byť ok, tak si kúpim jeho gig a ide sa na vec.

Veľmi dôležitou vecou je aj samotná definícia môjho zadania. Je naozaj veľmi dôležité úplne jasne a detailne zadefinovať čo presne potrebujem. Vyhnem sa tak prípadnému veľkému množstvu doplňujúcich otázok, na ktoré by som musel odpovedať.

 

Fiverr.com – Áno či Nie?

Na Fiverr.com je veľmi veľa predajcov z Ázie, z krajín ako India, Srí Lanka, Filipíny, Pakistan a pod. Ja osobne sa snažím príliš neselektovať podľa krajín, pretože si myslím, že šikovní ľudia sú v hociktorej krajine. Našiel som tu kvalitných ľudí z Indie, USA, Srbska, Bulharska, Srí Lanky, a pod. Dokonca som ešte radšej keď spolupracujem s niekým, kto pochádza z krajiny tretieho sveta a mám možnosť mu dať takto zarobiť. Nám sa síce môže zdať smiešnych tých pár dolárov, ale pre nich majú väčšiu cenu.

Avšak nie vždy keď som zadával prácu na Fiverr.com som bol spokojný. Stalo sa mi, že aj po niekoľkých komentovaniach dizajnérovej práce z mojej strany sa mi jeho výtvor nepáčil, tak sme sa jednoducho dohodli, že toto trápenie ukončíme a našiel som si niekoho ďalšieho. Samozrejme dizajnér zaplatené nedostal, keďže sa ukázalo, že zadanie nevedel dodať v požadovanej kvalite. Mňa to stálo akurát zbytočne vynaložený čas.

Nedávno napríklad som potreboval doťuknúť nejakú drobnú grafiku môjho eBooku, vybral som chlapca z Indonézie, ktorý sa mi zdal byť fajn. Zdal sa mi byť aj dosť veselý, lebo v každej jeho vete ma aspoň dvakrát oslovoval „my friend“ J. Vôbec mi to nevadilo, prišlo mi to celkom milé. Horšie však bolo, keď mi poslal prvý návrh jeho práce. Vtedy som si uvedomil, že jeho dizajnérske cítenie je niekde na úrovni doby kamennej, bolo to úplne mimo mojich očakávaní. Napokon sme sa však nejako dohodli, nerušil som ho a to aj napriek tomu, že cena zákazky bola v tomto prípade $20. Súhlasil s tým, že urobí aj niečo naviac a nakoniec som mu dal ešte aj dobré hodnotenie.

Naposledy som Fiverr využil na vytvorenie titulnej strany môjho Návodu. Urobila ho dizajnérka z USA (za $5) pomerne rýchlo a jej práca sa mi páči.

3_2

Je to teda veľmi individuálne, niektorí predajcovia na Fiverr.com sú výborní, niektorí su slabí. Pokiaľ však už raz využijem služby niekoho kto je dobrý, tak nabudúce sa môžem obrátiť priamo na neho. Každopádne na začiatku sa treba radšej obrniť značnou dávkou trpezlivosti pokiaľ sa podarí identifikovať kvalitných ľudí.

Keď to mám vo všeobecnosti zhrnúť, tak Fiverr.com je fajn, ale častokrát si od nás vyžaduje si viac času, kým nájdeme toho „pravého“ dizajnéra. Ja Fiverr.com využívam pomerne často a považujem ho za vhodné miesto na vytvorenie drobných zadaní. Ak by som však potreboval vytvoriť napr. logo firmy, ktoré chcem, aby malo myšlienku, posolstvo a chcem ho dlhodobo používať, tak v tom prípade by som Fiverr.com nepreferoval. Podobne, pri vytváraní produktu, ktorý pôjde na Amazon budem potrebovať celkový dizajn etikety a to je tiež pomerne vážnejšie zadanie.

Našťastie na Slovensku tiež už vznikol podobný portál zameraný na mikroprácu – jaspravím.sk. Sám som ho zatiaľ nevyužil, ale keďže sú naň dobré referencie, tak určite ho v blízkej budúcnosti využijem.

Ďalšou alternatívou je teda využitie portálov, ktoré sú síce drahšie, ale po vytvorení nášho zadania si vyberáme z konkrétnych návrhov, ktoré nám vypracovali viacerí dizajnéri. Týmto spôsobom šetríme čas a energiu a vieme sa oveľa priamočiarejšie dostať k vytúženému dizajnu. Ale o tom si môžeme povedať viac niekedy nabudúce, veď musím vás trocha držať v napätí, milí čitatelia…:-).

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments