Ako dvaja študenti zo Slovenska zarobili za prvých 30 dní 4050 USD na Amazone.

 Podnikanie na Amazone_1

Príbeh dvoch chalanov z Liptova, ktorí začali predávať svoj prvý produkt online na Amazone v USA a rozbehli to tak, že presne o 30 dní mali na účte tržby vo výške viac ako 4000 dolárov. Ľudovíta Dunčka (20) a Mateja Halahiju (20) takýto rýchly nástup samozrejme príjemne prekvapil. Tvrdia, že nerobili nič špeciálne, iba nasledovali mnou odporúčaný postup v ebooku Návod na zarábanie cez Amazon. Rozhodli sa, že podnikanie na Amazone vyskúšajú spolu. Svoj prvý predaj zaznamenali 12. decembra minulého roku a presne o mesiac na to 12. januára mali takúto parádnu bilanciu. Vybrali si produkt, našli dodávateľa, dali mu značku, poslali do Amazonu a začali predávať. A to všetko zo svojich domovov, bez toho, že by museli niekam cestovať alebo chodiť s tovarom na poštu.

Prvýkrát sa s témou podnikania na Amazone stretli v máji 2015, keď najprv stiahli môj ebook zdarma Ako zarábam na Amazone. Keďže ich táto téma ihneď oslovila, následne si zaobstarali už podrobný návod. Postupne si ho prečítali a niekedy v jeseni ho začali nasledovať. Podrobne o tom hovoria v tomto rozhovore.

Veľmi ma tento ich príbeh zaujal a potešil, preto som sa chcel s nimi porozprávať a povypytovať sa ich konkrétnejšie na to ako si svoje podnikanie na Amazone rozbehli. Z nášho dialógu vznikla polhodinová nahrávka, odkaz na ňu je pod článkom. Prepis tohoto rozhovoru v skrátenej forme je na nasledujúcich riadkoch.

 

Ahojte, som rád, že ste si našli chvíľu času a môžem sa s vami na tému vášho podnikania na Amazone pobaviť.

ĽD: Ahoj.

MH: Ďakujeme za pozvanie.

Mohli by ste sa vy stručne predstaviť? Čo robíte, kedy ste začali podnikať na Amazone, povedzte niečo stručne o vás, lebo neviem presne, kto ste, odkiaľ alebo kde sa nachádzate.

ĽD: Obaja sme pôvodom z Mikuláša, Maťo študuje v Prahe na Vysokej škole ekonomickej a ja pracujem ako obchodný zástupca v Mikuláši. A tiež som bol na „výške“ tri dni (smiech), ale odišiel som s vidinou, že sa idem venovať Amazonu naplno. K tvojmu ebooku o Amazone sme prišli tak, že na Facebooku, som naň náhodou natrafil. Zaujalo ma to, napísal som Maťovi, či si nekúpime ten platený ebook, ako návod. Tak sme do toho išli a, myslím, že to bolo niekedy pred letom. Maťo bol v Amerike vtedy, tak sme si povedali, keď sa vráti, budeme mať obaja aj väčší kapitál, tak to skúsime a vlastne od septembra, októbra sme na tom začali pracovať a v decembri sme už predávali.

Super. Veľmi ma zaujal tento váš príbeh a veľmi ma teší, že to je vďaka môjmu ebooku. Takže Ty si Ľudo v Mikuláši a Matej v Prahe?

MH: Ja som v Prahe, áno.

A akým spôsobom spolu fungujete, komunikujete a ako vyzerá vaša spolupráca?

MH: Píšeme a voláme si a prakticky každodenne. Ja chodím domov tak, povedzme, každé dva, tri, štyri týždne, ako mi vyjde a doma sme spolu prakticky potom stále, keď som na víkend alebo na pár dní.

Ľudo, ako dlho si čítal ebook a ako vyzerali potom vaše konkrétne kroky?

ĽD: Kúpil som ho vlastne ako keby s Maťom napoly, obaja sme si to prečítali prvýkrát, potom sme cítili, že to potrebujeme ešte tak podrobnejšie prečítať, tak sme prečítali druhý raz. Tak po kapitole pekne každý deň a jednoducho sme vedeli, že Maťo je v Amerike do nejakého augusta, tam pracoval, tak keď príde, potom už pôjdeme do akcie. Maťo, prípadne ma doplň.

MH: Ja som sa vrátil prvý septembrový týždeň a to sme už mali ebook načítaný. Povedali sme si, že už si začneme hľadať produkty na Amazone, ale nejako, keď sme boli tak od seba, sme sa k tomu nevedeli tak donútiť. Nešlo to a dali sme sa naplno do toho, až keď som sa vrátil – prvý, druhý septembrový týždeň.

Ešte mi povedzte, odkedy podnikáte? Podnikanie prišlo až s Amazonom alebo ste mali nejakú firmu predtým a niečo iné ste skúšali?

MH: Je to prakticky prvé naše podnikanie, ale obaja sme pôsobili v sieťovom marketingu asi trištvrte roka.

Momentálne sa teda kde nachádzate s vaším biznisom na Amazone? Mám na mysli najväčší úspech, čo sa týka tržieb, samozrejme, na zisk sa nikto nepýta.

MH: Tak, za prvých tridsať dní, čo sme začali predávať, od prvého predaja, to bolo od 12. decembra do 12. januára, sme mali tržbu asi 4050 dolárov. Marže sa snažíme držať také ako píšeš v ebooku. Samozrejme, tie prvé náklady sú trošku vyššie, keď sa ešte stále napríklad ladíme určite reklamou, to je ešte v zárodkoch, zbierame dáta a, samozrejme, tie prvé náklady na fotografie a dizajn a takéto veci trošku ovplyvnia maržu, ale ideme podľa ebooku.

Podnikanie na Amazone_2

Ľudovít Dunčko

 

Výber produktu a dodávateľa

Aká bola u vás postupnosť vo výbere produktu, to je dosť dôležité, to určite zaujíma mnohých.

MH: Vieš čo, podľa mňa sme vôbec nemali ideu, len sme si určili kritériá, že to musí byť malé, ľahké, v cenovej kategórii, tak ako spomínaš, medzi dvanásť a päťdesiat dolárov. Niečo, k čomu by sme mali vzťah, ale nemyslím si, že nás to nejako obmedzovalo. Skôr sme, si myslím, išli čisto podľa čísel.

ĽD: Sadli sme si a určili nejaký čas, prvý deň, že ideme hľadať, druhý, tretí a možno po týždni sme vybrali produkt prvý, ktorému sme verili. Len tam sme zistili, že výroba by trvala veľmi dlho. Tak potom asi po dvoch týždňoch sme sa rozhodli prejsť na druhý, ktorý predávame aj teraz. A ten pôvodný vlastne ide byť náš druhý produkt, na ktorom už pracujeme teraz.

A ako ste hľadali dodávateľ? Bolo to príliš komplikované alebo sa vám podarilo niekoho spoľahlivého nájsť pomerne rýchlo?

MH: Hľadali sme cez Alibabu a napísali sme asi desiatim, dvadsiatim. Z toho nie všetci nám odpísali. Na začiatku sme v tom mali, si myslím, taký trochu neporiadok a potom sme začali komunikovať cez Skype s dodávateľmi a, myslím, že vtedy to nabralo taký iný spád. Pretože predsa len, tie e-maily sú pomalé a dlho trvá výmena informácií, tak keď sme požiadali o Skype, nemal nikto problém a potom sme asi s tromi výrobcami komunikovali a vybrali sme jedného.

A od každého ste objednali vzorky?

ĽD: Len od jednej dodávateľky sme objednali. Poslala nám najprv fotku, ako to vyzerá predbežne a povedali sme si, že objednáme najprv jednu vzorku a bola úplne perfektná, nad naše očakávania, tak rozhodli sme sa pre tú dodávateľku a skvele sa nám s ňou spolupracuje, fakt super.

Dodávateľka je z Číny alebo z Ameriky?

MH: Z Číny.

Podarilo sa vám dohodnúť nejaké rozumné minimálne množstvo odberu pri tej prvej objednávke?

MH: Prvá objednávka bola 250 kusov.

A keďže teraz už takto slušne predávate, máte za sebou asi aj tretiu objednávku, však? Alebo druhú?

MH: Druhú. Teraz sa míňa tá druhá objednávka, tam sme už mali 500 kusov.

 

Dizajn

A s dizajnom ste ako pokračovali? Logo vám vytvoril niekto tu lokálne alebo ste využili niekoho vo svete?

ĽD: Chceli sme najprv cez Fiverr.com ako odporúčaš, ale potom sme mali šťastie, lebo Maťova priateľka má brata a jeho kamarát je dizajnér.

MH: Mimochodom, je veľmi úspešný na Fiverr, mladý chalan.

ĽD: Maťo ho oslovil a spravil nám nejakú prvú ukážku, potom sme si to upravili, ako by sme to chceli. Fakt fantasticky to spravil a super sa nám s ním komunikuje. A doteraz využívame jeho služby a predpokladám, že aj budeme naďalej. Aj cenovo bol super, ešte lepší ako na Fiverr.

Čo sa týka produktových fotiek, tie ste si urobili svojpomocne alebo ste túto úlohu zverili profesionálnemu fotografovi?

MH: Našli sme si na Google štúdio v Prahe a im sme to dali urobiť. Bol to jeden z najlepších krokov, čo sme mohli urobiť, lebo, si myslím, že fotky sú veľmi dôležitý faktor. Vyzerajú fakt dobre a majú veľké rozlíšenie, tak to hrá dosť veľkú rolu, si myslím. Dali sme si urobiť sedem fotiek v štúdiu plus jedna taká kompozícia mimo štúdia a zatiaľ sme mimoriadne spokojní.

Takže fotky ste urobili, produkt ste si zalistovali do Amazonu, produktovú stránku na Amazone sa vám ako podarilo zoptimalizovať? Mám na mysli ako ste vytvorili titulok, potom tých 5 hlavných benefitov, popis produktu. Mali ste dosť silný zoznam kľúčových slov?

ĽD: No to sme riešili, keď bol Maťo už potom v Mikuláši, tak sme si vyčlenili nejaké dva dni na túto aktivitu. Riadili sme sa princípmi spomínanými v ebooku, ale aj z ostatných zdrojov, ktoré sme našli na nete, aby ten listing bol čo najlepší. Tým, že vieme celkom dobre obaja po anglicky, tak sme, myslím, že to spravili dosť dobre, tú kompozíciu, obsah a tak. A pre istotu sme to dali ešte kamarátovi, ktorý už žije v Amerike niekoľko rokov a je už ako native speaker, nech nám to opraví gramaticky a listing bol na svete.

A ešte sa na toto sa spýtam – čiarové kódy. Ako ste riešili? Nechali ste Amazon, aby vám FNSKU kód nalepil na váš produkt alebo to urobil dodávateľ?

MH: Tak v prvej objednávke sme to nechali robiť Amazon za 20 centov na kus a v druhej objednávke už sme to nechali urobiť dodávateľovi, ktorý bol ochotný a urobil to zadarmo, bez problémov, čiže sme ušetrili dosť peňazí na tom.

Podnikanie na Amazone_3

Matej Halahija

 

Začiatok predaja

Keď sa objavil váš produkt na Amazone, na ktorej strane ste ho prvýkrát našli, ak si pamätáte?

MH: No, keď na našom hlavnom kľúčovom slove máme asi 28 stránok, boli sme v rebríčku úplne hlboko, ale my sme vedeli, že náš produkt je dosť sezónny, čo sa týka Vianoc, že je vhodný ako darček. Vedeli sme teda, že musíme konať čo najrýchlejšie, ak chceme využiť Vianoce čo najviac. Tak sme vlastne hneď urobili giveaways (rozdali niekoľko produktov zdarma – pozn.aut.) a tým pádom sme vystrelili hneď na väčšinu kľúčových slov vyššie. Dostali sme sa na druhú, tretiu stranu vo vyhľadávaní v Amazone.

A vo vašom prípade giveaways znamenalo, že ste dali niečo za dolár alebo zadarmo?

ĽD: Znížili sme cenu na 1,99 USD na 1 ks. 30 produktov sme ponúkli na jednu stránku.

MH: Na Facebookovej stránke, kde sú ľudia, ktorí chcú robiť reviews (produktové hodnotenia) za takéto výrazné zľavy.

Čiže ste na Facebooku ani neinzerovali, len ste oznam o vašej zľavnenej ponuke pridali do relevantných stránok. Dobre tomu rozumiem?

MH: Presne, presne. Stačí zadať do vyhľadávania na Facebooku výraz „Amazon FBA review club“ alebo niečo na tento spôsob. Vo viacerých skupinách sú tam tisíce ľudí, ktorí sa vám radi ozvú sami do komentárov a ponúknu hodnotenie vášho produktu ak si ho budú môcť nechať ako protihodnotu.

Z tých 30 ľudí sa vám za ako dlho podarilo získať hodnotenia a koľko ste ich dostali?

ĽD: Myslím, že to bolo 24 hodnotení, z toho jedno Amazon neuznal. Takže 23 celkovo z tých 30 a prišli pomerne rýchlo, tak do týždňa by som povedal.

Toto ste urobili za týždeň a potom boli aké vaše ďalšie kroky?

MH: No, stala sa taká vec, že vlastne nás algoritmus Amazonu vystrelil hore na druhú stránku vo vyhľadávaní vďaka týmto giveaways.

Pre hlavné kľúčové slovo?

MH: Áno, pre hlavné kľúčové slovo sme boli na druhej strane. Nemali sme zapnutú ani PPC reklamu, lebo sme si povedali, že počkáme, kým bude aspoň 10 hodnotení, ktoré ešte neboli a stala sa vec, že sme začali predávať organicky (prirodzene, bez reklamy – pozn.aut.). Takže sme začali predávať a išlo to, stúpalo to až do 22. decembra. Od 18teho sme predali, asi 14, 20, 21, 22 kusov za deň organicky.

A potom ste vlastne čo robili, ako ste pokračovali? Teraz už máte PPC reklamu alebo nechávate to všetko na organické predaje? Ešte keď sa prenesiem do toho predvianočného obdobia, tam ste využívali nejakú formu inzercie alebo nie?

ĽD: Tak pred Vianocami, my sme boli v prvom rade prekvapení, že organicky predávame už hneď zo začiatku, ako sme spustili predaj, bolo to asi aj troška šťastie. Tak ako Maťo vravel, produkt, ktorý je vhodný ako vianočný darček sa jednoducho začal veľmi rýchlo predávať. Chceli sme zapnúť PPC reklamu už pred Vianocami, len sme videli, že predávame okolo 20 ks za deň a na sklade sme mali už len nejakých 80 kusov. Tak sme teda radšej s reklamou ešte počkali, lebo sme si mysleli, že sa to pri tomto tempe vypredá za tri dni a budeme mimo do týždňa vypredaní, bez zásob. Mysleli sme si, že takéto predaje by mohli byť ešte do januára, ale zistili sme, že v našom prípade vianočný boom padol nejakého 22. decembra a potom išli predaje dole..

ĽD: Zakrátko sme potom už objednali druhú várku a ako prišla, tak sme zapli PPC reklamu.

Takže nestalo sa vám, že ste zásoby vypredali, stihli ste ich doplniť?

MH: Áno, stihli.

A za ako dlho vám prišiel váš tovar z Číny?

MH: Za 6 dní. Do dvoch týždňov bol celý ten proces od výroby až do skladu Amazonu. Po Vianociach sme zapli PPC reklamu, predaje klesli na, povedzme 5 denne a teraz sa vlastne snažíme dostať sa na prvú stranu pre čo najviac kľúčových slov. Napríklad pre hlavné kľúčové slovo sme už na spodu prvej strany, za čo sme veľmi radi.

A teraz máte približne koľko organických predajov denne?

MH: Dosť sa to rôzni, záleží, či je napríklad streda alebo nedeľa, lebo napríklad včera sme mali 23 predajov, ale potom zase na ďalší deň sú tri, štyri. Ale myslím, že v priemere je to tak nejakých 5 až 10 kusov.

Keď by som to mal teraz zosumarizovať, v máji ste si kúpili ebook, potom ste ho čítali niekoľko mesiacov. V septembri ste mali svoj produkt, našli ste dodávateľa, s ktorým sa vám dobre komunikuje a spolupracuje aj teraz. Produkt ste reálne kedy zalistovali do Amazonu? To bolo až v decembri? Hovorili ste, že od 12.12. predávate?

MH: Áno, odvtedy predávame.

 

Plány do budúcnosti

Super, že ste stihli ešte to vianočné obdobie. Aké máte plány na ďalší rok? Ako vidíte vašu spoluprácu ďalej?

MH: Naše plány sú spustiť nový produkt aspoň každé tri mesiace. Povedzme, že v lete by sme toho chceli urobiť viac, pretože budeme prakticky štyri mesiace doma spolu v Liptovskom Mikuláši. Na 2016 máme cieľ, povedzme, 5-6 produktov mať na Amazone a tak ako ty píšeš v ebooku, prvý produkt dostať, povedzme, po troch mesiacoch na autopilota a potom začať druhý, ten dostať na autopilota a takto postupovať.

ĽD: Ciele máme obaja stanovené na tých 5-6 produktov, aby sme ich určite mali na konci roka. A ja mám ešte také tajné a, myslím, že aj Maťo, tak aby sme v decembri urobili tak 30 tisíc USD v čistom na hlavu.

Kebyže teraz začínate odznova, čo by ste urobili inak?

MH: Myslím, že by sme určite efektívnejšie pracovali. To som si istý, skrátili by sme hľadanie produktu, aj hľadanie dodávateľa a komunikáciu s ním.

ĽD: Môžem to potvrdiť. Na tom prvom produkte sme sa naučili a ostatné už pôjde o to rýchlejšie. Pri prvom produkte sme komunikovali dva týždne, v podstate o ničom a pri druhom to bude za dva, tri dni. Ale inak asi nič iné by sme nemenili, iba tú produktivitu.

MH: A vyzdvihol by som tvoj ebook, vlastne všetko, čo sme z neho použili, sa nám vyplatilo.

To rád počujem. A čo by ste poradili ostatným, keby chceli si vybudovať podobný biznis ako máme my, ako máte vy? Aká je vaša rada, už máte nejaké skúsenosti, ktorú by ste im dali?

ĽD: Určite sa nebáť, troška zariskovať. Ísť do toho možno aj dvaja, s človekom, komu veríte. Určite by som sa sám bál robiť niektoré rozhodnutia a možno by som ich ani nespravil, takže preto je niekedy dobré neísť do toho sám. A vzdelávať sa čo najviac v oblasti, v ktorej chcú robiť.

MH: Myslím, že treba sa veľa vzdelávať, ale na druhej strane vziať to jednoducho do rúk a aj keď niečo nevyjde, pokračovať. Nebáť sa komunikovať v angličtine, napísať na Amazon Sales Support keď je to potrebné. Sú to všetko veľké skúsenosti, si myslím, a učíme sa za pochodu všetci.

Ďakujem pekne za váš čas. Pre mňa to bol zaujímavý rozhovor a dúfam, že bude aj pre iných, ktorí ho budú buď počuť, alebo čítať.

MH: Ďakujeme aj my.

Držím vám palce, nech sa vám darí, veď v kontakte zostávame aj naďalej v našej skupine na Facebooku. Ak by sa chcel niekto ďalší vydať tiež touto istou cestou, tak ebook, o ktorom sme tu priebežne hovorili, je na stránke www.miloslavjezo.sk alebo pre českých zákazníkov www.miloslavjezo.cz. Teším sa na vaše ďalšie správy a novinky, majte sa pekne.

Miloslav Ježo

 

Celý rozhovor si môžete vypočuť tu:

 

 

 

 

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments