10 tipov pri natáčaní vlogu (Môj výber – Jún 2018)

Na aké zásady treba dbať pri natáčaní vášho prvého YouTube videa? Na ktorú sociálnú sieť sa z Facebooku v súčasnosti postupne presúvajú teenageri? Chcete spoznať minimalistický systém na zvýšenie osobnej produktivity? Zaujímalo by vás, ako jednoducho si môžete zablokovať stenu vo Facebooku na desktope vášho počítača, tak, aby k nej zbytočne neodbiehala vaša pozornosť? Prípadne chcete vedieť, ako jednoducho sa dá stiahnuť video z YouTube? Ako si Sajfa buduje svoj internetový biznis?

Toto sú hlavné témy, ktorým sa venujem v dnešnom článku. Po drobnej, približne rok a pol dlhej prestávočke sa opäť vraciam k písaniu tohoto druhu článkov. Raz mesačne by som sa v nich chcel podeliť s tými naj informáciami, ktoré ma za posledný mesiac zaujali alebo som sa ich naučil. Články, knihy, appky, videá, tipy na zvýšenie produktivity, online tréningy, produkty, weby atď., ktoré ma nejakým spôsobom obohatili, prípadne som si ich vyskúšal a chcem ich šíriť ďalej. Dúfam, že niektoré z nich pomôžu aj vám.

  1. Článok

V marci a apríli tohto roku bol v USA vykonaný výskum (Pew Research Center) týkajúci sa návštevnosti sociálnych sietí medzi teenagermi (13-17 roční). Po prečítaní spomínaného článku sú pre mňa najdôležitejšie tieto dve veci:

  1. Facebook už nepatrí medzi tri najpopulárnejšie platformy v tejto vekovej kategórii, keďže ho predbehli YouTube, Instagram a Snapchat.
  2. Skoro polovica všetkých opýtaných tvrdí, že sú pripojení online takmer neustále.

Tá prvá skutočnosť ma až tak neprekvapila, už dávnejšie som niekde čítal, že Facebook je medzi mladými na ústupe, údajne hlavne preto, lebo tam boli často viditeľní pred svojimi rodičmi. Ešte pred tromi rokmi v podobnom prieskume Facebook dominoval pred Instagramom a Snapchatom, situácia sa však mení.

To, čo ma však zaráža viac je ten druhý bod, a síce, že skoro polovica z tejto vekovej kategórie je stále online. Podľa môjho názoru je veľmi smutné, keď sú ľudia neustále spojení so svojimi obrazovkami na smartfónoch.

Z daného prieskumu ešte vyplynulo, že dievčatá sa najviac realizujú na Snapchate a chlapci na YouTube. Je to síce americký prieskum, neviem, ako by vyzerali čísla u nás, ale osobne si myslím, že ten trend ústupu z Facebooku v tejto vekovej kategórii je asi podobný. Kompletné údaje a podrobnosti o tomto prieskume sú tu.

  1. Kniha

Leo Babauta: Zen a hotovo – celkom jednoduchý systém osobnej produktivity.

V tejto knihe autor popísal svoj systém produktivity, tak ako sa mu najviac osvedčil. Samozrejme je inšpirovaný známymi bestsellermi ako napr. „Mať všetko hotovo“ od Davida Allena alebo „7 návykov skutočne efektívnych ľudí“ od Stephena Coveyho.

Leo Babauta je však zástancom minimalistického prístupu a keďže niektoré odporúčania sa mu zdali príliš komplikované, tak si ich pretvoril na svoj obraz. A keďže ich používa a zaznamenal so svojím systémom pozitívne výsledky, tak sa rozhodol vydať svoju knihu „Zen a hotovo“.

Je to rýchle, inšpiratívne a jednoduché čítanie. Dobre popísaný jeho systém zhromažďovania a triedenia informácií. Napríklad, ja osobne si evidujem prichádzajúce informácie a nápady na podobnom princípe, akurát Leo je zástancom klasického papierového poznámkového bloku, ktorý nosí stále zo sebou. Ja preferujem softvér Evernote, ktorý mám nainštalovaný na dvoch počítačoch a mobile. Spomínal som to aj v tomto svojom staršom článku.

Zen a hotovo je určite dobrý prehľad nápadov a rád, ako sa môžeme lepšie orientovať v súčasnom a informáciami zahltenom prostredí.

  1. Instagram

Ukážka účinného spôsobu, ako zaangažovať svojich nasledovníkov na instagrame. Profil buildyourempire zvykne z času na čas používať podobné príspevky ako je tento. Vyzýva publikum, aby v komentároch označili svoju preferenciu z obrázka. Vytvoriť „engagement“ sa zdá sa podaril, keďže tento príspevok má viac ako 2200 komentárov. Aj týmto spôsobom sa zvyšuje dosah videnia príspevku a tým pádom sa aj získava počet nových followerov.

 

  1. Tip na zvýšenie produktivity

Nedajte sa vyrušovať Facebookom! To je hlavný cieľ týchto dvoch nástrojov, ktoré sú pre Google Chrome aj pre Mozilla Firefox. Po jednoduchom nainštalovaní jedného z nich sa vám prestane na vašom desktope zobrazovať Facebooková stena (newsfeed). Takže po prihlásení do Facebooku to bude vyzerať asi takto:

 

Nemáte teda zablokovaný celý Facebook, môžete ísť na svoj profil alebo na hocijaký iný, ktorý si vyhľadáte. Deaktivovaná je iba stena, na ktorej sa zobrazujú aktuálne príspevky vašich priateľov a reklamy. Mne tento tip dosť pomohol, pretože sa mi často stávalo, že síce som si povedal, že idem na FB iba na okamih, ale častokrát ma tam zlákal vždy nejaký článok alebo video a z pôvodne plánovajej chvíle bola niekedy aj pol hodina. Teraz sa mi to už tak často nestáva vďaka tomuto šikovnému toolu. Tento tip som sa dozvedel vďaka stránke samsebepan.sk, za čo patrí tomuto pánovi vďaka.

  1. Nástroj alebo appka

Veľmi jednoduchý spôsob, ako si stiahnuť video z YouTube lokálne do svojho počítača je na tejto adrese: http://en.savefrom.net/. Do jediného vyhľadávacieho políčka sa zadá URL adresa videa, ktoré si chceme stiahnuť. Následne sa tam objaví tlačidlo „Download“ aj s možnosťami výberu kvality a formátu videa. Po kliknutí naň máme za chvíľu MP4 alebo MP3 svojho videa u seba v počítači. Rýchle a jednoduché.

  1. Čo som sa dozvedel

V poslednom čase sa dosť zaujímam o tému natáčania videí, pretože prežitie v online biznise bez natáčania videí asi nebude možné. Prešiel som viacero kvalitných zdrojov, z ktorých mi zatiaľ najviac dal e-book Slávky Halčákovej „Ako hovoriť pred kamerou a natáčať videá“ a kniha a online tréning „Vlog like a boss“ od americkej youtuberky Amy Landino.

Pred časom sa volala Amy Schmittauer (možno ste ju evidovali pod týmto menom) a jej YouTube kanál (pôvodný názov mal Savvy Sexi Social) má v súčasnosti viac ako 200-tisíc sledovateľov.

S Amy som sa stretol aj osobne na konferencie v Londýne, odkiaľ je aj táto fotka. Je to skúsená vloggerka, ktorá odporúča držať sa nasledovných princípov pri natáčaní akéhokoľvek videa na YouTube:

  • Najprv treba povedať názov alebo tému, čoho sa video týka. Prvé sekundy každého videa sú najkritickejšie z pohľadu, či divák zostáva alebo odchádza. Treba ísť priamo k veci a povedať to najzásadnejšie posolstvo z celého videa. Bez akejkoľvek úvodnej omáčky o sebe.
  • Prioritne sa treba sústrediť na to, že chcem niečo hodnotné prostredníctvom videa odovzdať svojmu publiku a nie na to, čo chcem z toho získať. Ľuďom treba poskytnúť hodnotu. Veľa hodnoty. Iba tak sa môžete stať v ich očiach expertom. To, že publiku dávate, vás neskôr oprávňuje na to, aby ste ich aj o niečo požiadali.
  • Pravidlo 8-sekúnd. 8 sekúnd je čas, ktorý priemerne trvá divákovi sa rozhodnúť, či zostáva sledovať alebo ide ďalej. Ak si stále niekto myslí, aké úžasné by bolo mať v každom vašom videu 15-20 sekúnd o tom, akí ste úžasní, tak to nerobte. Nechajte si to radšej pre trailer pre váš YouTube kanál alebo pre stránku „O nás“. Určite to nepridávajte do každéh videa a nenaťahujte tak jeho dĺžku.
  • Smer pohľadu. Pri natáčaní je potrebné sa dívať smerom do kamery a nie na displej. Iba tak bude váš pohľad vyznievať, že komunikujete priamo s divákom a nebude bočiť niekam do strany. Toto je jedna z najdôležitejších zásad pri vloggingu.
  • Pri natáčaní si predstavujte, že rozprávate priamo k jednej osobe z vašej cieľovej skupiny.
  • Zameranie (focus). Nesnažte sa rozoberať naraz niekoľko vecí, ale venujte sa tej téme, ktorej sa video týka.
  • Pre dvojminútové video naplánujte tridsaťsekundový záver. Takže celková dĺžka videa v tomto prípade bude dva a pol minúty.
  • Ak chcete, aby divák niečo urobil alebo niekam klikol, musíte mu to povedať. Sám od seba to neurobí. Treba presne a zrozumiteľne komunikovať, čo chceme, aby druhá strana urobila.
  • Video má tú výhodu, že komunikuje nielen vizuálne, ale aj zvukovo. Obe tieto stránky sa treba snažiť využiť.
  • Ľudia radi dostávajú na výber. Ak je však tých možností veľa, tak zostávajú paralizovaní v procese výberu. Preto príliš veľa možností úžitok neprináša.

Takže teóriu by sme mali za sebou, tak už len zobrať do ruky mobil, zapnúť kameru a môžeme trénovať… 🙂

  1. Video

Zaujali ma dva rozhovory s Majejom „Sajfom“ Cifrom, ktorý už viac ako rok a pol funguje okrem iného aj ako YouTuber a darí sa mu (keďže má t.č. 150 tisíc sledovatelov na YT, tak asi hej).

Áno, je mi jasné, že keď je niekto mediálne známy, tak mu logicky pribúdajú sledovatelia na sociálnych sieťach. Ale na tomto Sajfovom príbehu sa mi páči to, že sa pre niečo rozhodol a darí sa mu byť konzistentný v produkovaní svojich vlogov (tohto času ich má už viac ako 200). Inšpiroval sa americkým vloggerom Caseym Neistatom (foto vľavo). Robí niečo, čo ho baví a vytvoril si tak zdroj ďalšieho príjmu. Má v tom slobodu, nikto mu nerozkazuje a podľa jeho slov, keby mu zostávalo na to viac času, tak by natáčal ešte viac.

A ďalšia vec, ktorá ma na ňom zaujala je aj to, že celý tento vlogerský biznis si pán Sajfa obsluhuje sám. Od natáčania, strihania, postprodukcie až po publikovanie na YouTube. Keďže produkuje cca 2-4 vlogy týždenne, tak mi to stále pripadá tak, že to musí byť extrémne veľa práce. Naozaj mi príde obdivuhodné, ako môže toto jeden človek stíhať. Na druhej strane je to povzbudzujúce, pretože dnes existujú už viaceré programy, ktoré sú jednoduché, intuitívne a vôbec nie sú určené iba technicky nadupaným jedincom. Takže sa to môžu naučiť aj ľudia ako napr. ja! 🙂

Keď som sa Sajfu v apríli na Forbes konferencii na to spýtal, potvrdil mi to a povedal, že svoje videá si upravuje stále sám, momentálne v programe Final Cut Pro a sám sa naučil v tom fungovať.

Videl som zopár Sajfových vlogov, aj od nejakých ďalších youtuberov ale zďaleka to nestíham sledovať pravidelnejšie. Mňa to zaujíma predovšetkým z hľadiska biznisu, aké ďalšie možnosti nám internet poskytuje, tak hlave preto som si pozrel tieto dva rozhovory so Sajfom, kde okrem iného vysvetľuje napr. aj:

  • ako funguje jeho biznis na sociálnych sieťach (YouTube, Instagram, Facebook)
  • akým spôsobom na tom zarába, aké sú zdroje jeho príjmu:
    • sponzorované príspevky na Instagrame
    • reklamy z YouTube (rátajú sa zatiaľ iba v stovkách EUR)
  • prečo je podstatná autentickosť a vytrvalosť
  • či je dôležitejšia forma alebo obsah
  • koľko hodín mu trvá postrihať jeden vlog
  • ako vníma hejterov
  • ako spolupracuje so značkami
  • prečo je podstatné veriť tomu, čo robím
  • kam chce svoje vlogovanie posunúť v budúcnosti, atď.

Už pred časom ma zaujalo, ako vďaka Instagramu prosperuje Leoš Mareš, spomenul som to vo svojom dávnejšom článku. Zaujímavé sú pre mňa aj tieto rozhovory so Sajfom, môžete si ich pozrieť na Youtube kanáli Websupportu alebo pre Hospodárske noviny.

  1. Značka / Produkt / Web

Foto: Jeden z najnáročnejších kalistenických cvikov (jeho anglický názov je Human Flag) a podľa mňa aj vizuálne najefektívnejších, ktorý každý z nás zvláda po svojom…:-).

Teraz bude reč o rozvíjaní fyzickej stránky ľudského tela. Produkt, ktorý ma v poslednom čase zaujal je digitálny – online tréning Al Kavadlo – Universal Strenght Program, ktorý som si kúpil a posledné týždne podľa neho cvičím. Je to 30-dňový program, cvičenie výlučne s vlastným telom, bez činiek, nazval by som to základy kalisteniky.

Autora tohoto kurzu, potetovaného bradatého chlapíka menom Al Kavadlo z Brooklynu evidujem už dlhšie, pretože som si pred časom kúpil jeho knihu „Posúvame hranice“. A keď ma nedávno na Instagrame trafila reklama jeho online tréningu, tak som váhal asi minútu a hneď som si ho kúpil. Nebol vôbec drahý, stál myslím 29 USD a som veľmi spokojný. Ak vás podobne ako aj mňa nebaví cvičiť v posilke s činkami, tak možno tento program vás osloví.

 

Citát:

“Každou minútou vášho rozčúlenia strácate 60 sekúnd šťastia.”

Ralph Waldo Emerson

 

Zdroje (fotky):

www.facebook.com/SajfaFunRadio
www.pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
https://gmb.io/human-flag/
https://www.instagram.com/buildyourempire/
https://www.martinus.sk/?uItem=88295

 

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments