Ako obyčajný človek zarába milióny vďaka podcastom (Výber – Október 2018)

Prečo nie je potrebné sa hnať za čo najvyšším počtom sledovateľov na sociálnych sieťach? Ako pri písaní správ ušetriť viac času? Ako a kde hľadať tie najlepšie hashtagy pre Instagram? Vďaka ktorým piatim princípom z buddhizmu si môžeme zlepšiť život? Ako obyčajný človek zarobil vďaka podcastom milióny? Čo je to nevýchova? Ako môžeme byť lepšími mužmi? Ktorý nástroj nám môže pomôcť pri hľadaní obchodného mena a voľnej domény?

To sú témy môjho októbrového výberu. Po mesiaci prinášam opäť niekoľko príspevkov od múdrych ľudí, ktoré som si prešiel, inšpirovali ma a teraz sa chcem o ne podeliť aj s vami. To najdôležitejšie som zosumarizoval a ponúkam vám v tomto prehľade.

Článok

Kevin Kelly: 1000 skutočných fanúšikov

Už dávnejšie som narazil na príspevok, ktorý sa venuje zaujímavému princípu. V jednom americkom online kurze mi ho odporučil chlapík, ktorý si svoju komunitu zákazníkov tiež dlhodobo buduje touto stratégiou. Každý, kto niečo tvorí, či už sú to autori, podnikatelia, vynálezci, fotografovia, živnostníci, umelci, hudobníci, dizajnéri a pod. sa môžu touto ideou inšpirovať.

V súčasnosti vidíme okolo seba veľa ľudí, ktorí sa snažia mať čo najväčší počet sledovateľov na sociálnych sieťach. Najradšej by ich mali milióny. Avšak koncept rozobratý v tomto článku hovorí o tom, že vôbec nie je dôležitá kvantita, ale kvalita.

Na to, aby ste boli úspešný tvorca, nepotrebujete milióny. Milióny dolárov, zákazníkov, klientov alebo fanúšikov. Stačí vám tisíc skutočných fanúšikov. Rozdiel medzi bežným sledovateľov a skutočným fanúšikom je taký, že skutočný fanúšik od vás kúpi čokoľvek vytvoríte. Ste mu blízky, obdivuje vás, fandí vám a má rád to, čo vytvárate.

Autor článku Kevin Kelly tvrdí, že už tisíc skutočných fanúšikov vám môže zabezpečiť slušné živobytie. Vysvetľuje to na príklade, že ak každý z vašich fanúšikov vám dá ročne zarobiť, čo i len sto dolárov, tak celkovo to pre vás znamená sto tisíc ročne. A je oveľa ľahšie dávať niečo ďalšie existujúcim zákazníkom, ako získavať nových.

Prečo práve tisíc fanúšikov? Toto číslo samozrejme môžeme brať orientačne. Vždy budú nejakí fanúšikovia pribúdať alebo ubúdať. Ale číslo tisíc nie je astronomické a je reálne dosiahnuteľné.

Číslo tisíc nie je absolútne. Tých našich fanúšikov si môžeme predstaviť aj nasledovne. Predstavíme si dva kruhy – jeden malý, ktorý je v strede toho druhého väčšieho. V tom malom sú naši „super fanúšikovia“, ktorí nás naozaj milujú a kupujú všetko, čo vyprodukujeme. Okolo v nich v tom väčšom kruhu sa nachádzajú „bežní fanúšikovia“, ktorí od nás kupujú z času na čas. Možno nám prinášajú ďalších 50% zisku. My potrebujeme obidve skupiny, ale sústredíme sa primárne na tú menšiu – super fanúšikov. Práve tých sa týka číslo tisíc.

Podstatné je si z tejto teórie zobrať nasledovné. Nepotrebujeme sa hnať za obrovskými množstvami sledovateľov. Dôležitejšie je budovať si vzťah so svojimi zákazníkmi a postupne ich pretvárať na svojich fanúšikov. Budovanie vzťahu je oveľa dôležitejšie ako veľké množstvá chladných sledovateľov. Namiesto naháňaním sa za obrovskými číslami v predajnosti, umiestneniami v rôznych rebríčkoch alebo za statusom celebrity je rozumnejšie sa sústrediť na priami kontakt so svojimi fanúšikmi.

Kniha

David Deida: Cesta pravého muža

Zaujímavá kniha, ktorá sa nám mužom snaží trocha sprístupniť ženský svet a ako spolu s ním, čo najlepšie existovať. Nenapísala ju však žena, ale muž, ktorý sa nám ho snaží priblížiť v našom jazyku. Vo svojich doterajších výberoch som sa zatiaľ venoval prevažne knihám s biznisovou tématikou, takže tento mesiac je tu zmena.

Určite môžem povedať, že keď som si túto knihu prečítal, tak som si uvedomil mnoho vecí. Nie je však jednoduché všetky tieto rady alebo odporúčania aj dodržiavať, pretože o mnohých sa ľahšie píše, než sa dajú v skutočnosti aj prežiť. Táto kniha však určite patrí k spôsobom, ako si môžeme pomôcť na svojej ceste byť lepšími partnermi alebo manželmi, ak sa tak rozhodneme.

Napríklad, nie je vôbec jednoduché nestrácať humor a dobrú náladu v situácii, keď s vami lomcuje hnev. Nie každý dokáže trpezlivo počúvať kritiku alebo názory, ktoré sú mu na míle vzdialené. Nie vždy je jednoduché si uvedomiť, že to, čo práve žena hovorí vyjadruje predovšetkým jej momentálne emócie a netreba to brať doslova. To my muži sme takí, že čo hovoríme, myslíme aj vážne. Avšak ženský princíp hovorí to, čo práve cíti.

Deida vo svojej knihe zdôrazňuje, ako veľmi je pre vzťah dôležité zachovávať v ňom polaritu. To znamená, že ženy by mali byť predovšetkým ženami a robiť ženské veci a muži zasa mužmi a robiť mužské veci. V dnešnom svete sa totiž častokrát tieto úlohy vymieňajú a potom nastáva depolarizácia, ktorá potom vybíja baterky takýchto vzťahov. Preto sa treba neustále pokúšať rozdiel medzi mužským a ženským pólom zosilnievať a nie naopak.

Kniha je plná autorových odporúčaní na „ideálny“ vzťah. S väčšinou sa stotožňujem, s niektorými sa dá polemizovať. Avšak aj tie, ktoré sa človeku zdajú samozrejmé, nie je vôbec jednoduché ich dodržiavať. Obzvlášť vo chvíľach, keď je človek plný emócií.

Určite je to však dobrá kniha a je užitočné si ju prečítať. To ako byť lepšími mužmi sa môžeme predsa učiť celý život.

Instagram

Oberlo: Príručka na nájdenie najlepších hashtagov

Oberlo je aplikácia pre e-shopovú platformu Shopify a na svojom blogu majú veľa zaujímavých článkov. Toto je jeden z nich, v ktorom dominuje téma hashtagov. V článku sa môžeme dozvedieť ako sa dá využiť Instagram napr. v dropshippingu alebo ako a prečo používať Instagram Stories.

Cieľom hashtagov je získavať Likes, sledovateľov, prípadne získať viac predajov (ak propagujete predaj svojho produktu). Relevantné hashtagy vedia v predajoch veľmi pomôcť napr. e-shopom.

Existuje veľa nástrojov pomocou ktorých si vieme vhodné hashtagy pre nás vyhľadať. Odporúčané nástroje sú napr.: TagBlender, HashtagsForLikes, InstagramTags, Seekmetrics alebo All Hashtag.

Ak ešte nepoužívate Insta Stories, je čas začať. Tam sa tiež dajú pridávať hashtagy, čo môže napomáhať získavaniu sledovateľov aj zo Stories.

To, ako a či vôbec nám používanie hashtagov pomáha je dobré priebežne merať. Na to zasa nám vedia poslúžiť nástroje ako napr. SumAll, Simply Measured a Iconosquare. Dajú sa využiť aj zdarma. Vďaka týmto alebo podobným analytickým nástrojom vieme zistiť, ktoré hashtagy u nás naozaj zaberajú a sú pre nás relevantné a tiež odhaliť aj tie, ktoré nám nefungujú.

Tip na zvýšenie produktivity

Diktovanie textu namiesto písania v iphone

Využívate funkciu diktovania namiesto písania? Ja áno. V poslednom čase som si na to celkom zvykol a môžem to len odporučiť.

Využívam to napríklad, keď niekam kráčam a nechce sa mi písať, pretože viem, že to by mi trvalo dlhšie. A ešte by som možno pri tom aj narazil hlavou do stĺpa, čo by tiež nebolo ideálne.

Napríklad, keď kráčam na obed, častokrát je ma možné vidieť, ako zreteľne diktujem slová a vety do svojho iphonu. Samozrejme, že softvér nie je bezchybný a musím si spätne po sebe prečítať text, aby som opravil niektoré slová. Ale je to pre mňa jednoduchšie a hlavne rýchlejšie, ako kebyže mám takto za pochodu vyťukávať do displeja celú whatsapp správu. To by mi jednoducho trvalo dlhšie.

Na iPhone 6s alebo novšom, iPhone SE a iPade Pro možno diktovať aj bez pripojenia na internet. Staršie modely iPhonu a iPadu vyžadujú pripojenie na internet.

Verím tomu, že aj Android má podobné funkcie, ale to prebádané nemám, keďže už 10 rokov používam iphone.

Nástroj alebo appka

Name Ideas Generator

Minulý mesiac som v tejto rubrike spomínal nástroj Uniq – generátor názvov. Pomáha nám pri vyberaní jedinečného názvu napr. našej firmy alebo projektu tým, že generuje také slová, ktoré ešte neboli použité. Určite je to užitočný spôsob, ako si lepšie rozprúdiť svoj kreatívny proces hľadania vhodného názvu.

Tento mesiac nadviažem na túto tému ďalším nástrojom, ktorý nám pre zmenu ponúka rôzne variácie určitého slova. A dokonca vie hneď pre konkrétne slovo zobraziť aj informáciu, či je daná doména voľná.

Funguje to jednoducho. Do vyhľadávacieho políčka napíšem slovo, ktoré sa mi možno páči, ale ešte by som uvítal nejaké jeho ďalšie variácie, z ktorých ma možno niektorá osloví viac. Systém mi vygeneruje veľa rôznach adaptácií môjho slova a tiež aj s informáciou, či je k nemu voľná doména s koncovkou, ktorú som si zadal.

Podľa mňa sa aj za pomoci týchto dvoch nástrojov Uniq a Name Ideas Generator môžeme rýchlejšie dopracovať k novému názvu, ktorý sme hľadali.

Čo som sa dozvedel

Jan Mühlfeit: Learning From Buddha, Achieving High

Jan Mühlfeit je vyslúžilý top manažér z Microsoftu, ktorý pracoval v najužšom vedení tejto firmy po boku Billa Gatesa. Dnes je úspešným speakrom, koučom a mentorom iných úspešných ľudí.

Nad ktorou vecou dokážeme mať my ľudia úplnú kontrolu? Nie je to ani náš partner, nie sú to naše deti alebo iní ľudia. Je to naša myseľ. Každý z nás je teda CMO (Chief Mind Officer) vo svojom živote.

V tomto videu, ktoré je natočené z jeho TEDx prednášky, Jan spomína 5 vecí, ktoré si zobral z buddhizmu:

  1. Kontrola mysle – iba ak sme schopní kontrolovať svoju myseľ, dokážeme vnímať prítomný okamih. Podstatné je nastavenie našej mysle.

Jan spomína príklad, keď bol malý chlapec a hrával tenis. Tréner ho raz vyhodil z klubu s tým, že je príliš tučný, nech sa teda radšej prihlási na sumo. Jan mal dve možnosti. Buď to akceptuje a bude nad tým plakať alebo to zmení. Tak začal behávať a trénovať každý deň a o rok sa stal najlepším tenistom v tom klube vo svojej kategórii.

  1. Vnímanie prítomného okamihu. Najlepší dokážeme byť vždy vtedy, keď sa dokážeme dostať do tzv. flow. Vtedy podávame najlepšie výkony. Je to preto, lebo sa dostávame do alfa roviny.
  2. Všetko okolo nás sa mení – Len, ak sme schopní vnímať svet okolo seba, tak môžeme vidieť, že nič nezostáva rovnaké a stále sa mení.

V súčasnosti náš mozog musí za týždeň spracovať také množstvo informácií a podnetov ako mozgy našich predkov pred sto rokmi za celý život.

  1. Lipnutie – Keďže sa všetko mení, tak nemá zmysel lipnúť na niečom a čakať, že to bude stále rovnaké.
  2. Porozumenie seba a iných – len, vtedy keď na ničom nelipneme, tak sme schopní porozumieť sebe a iným ľuďom.

Keď sa dieťa narodí, tak má jeho mozog približne 100 miliárd mozgových buniek, ktoré sú pospájané synopsiami. Tieto synopsie sú pospájané na základe talentov zdedených po svojich rodičoch. Deti sú veľmi kreatívne, zväčša sa hrajú s určitými hračkami a odhadzujú nejaké iné hračky.

Podľa výskumu NASA, 98 percent 6-ročných detí vykazuje vysoký stupeň kreativity. Avšak pri 10-ročných deťom je tento ukazovateľ už iba na 30 percentách. Z 15-ročných detí je to iba 15 percent a pri 25-ročných ľuďoch sú to iba mizivé 2 percentá. Podľa Mühlfeita existujú iba dve inštitúcie, ktoré sa za posledných 300 rokov nezmenili: cintorín a škola. Škola totiž nerozvíja talenty, ale sústredí sa skôr na tie oblasti, ktoré deťom alebo študentom nejdú.

Firma Gallup, ktorej test pomáha odhaľovať silné stránky, urobila svojho časú prieskum podľa ktorého iba 13 percent ľudí využíva svoje silné stránky. Ak by sme svoje silné stránky využívali viac, svet by vyzeral úplne inak.

Ak chceme zistiť, kto naozaj sme:

  1. Potrebujeme zistiť, čo sú naše talenty a silné stránky.
  2. Čo máme najradšej, ktoré činnosti nás dokážu dostať do tzv. „flow“.
  3. Čo sú naše hodnoty.

To, kde sa tieto tri oblasti prekrývajú tvorí našu podstatu.

Deti, keď sa narodia, tak sú samé sebou. Až od nás, od svojho okolia začínajú postupne počúvať, čo by mali robiť, ako by to mali robiť, ako by mali vyzerať, atď. Buďte sami sebou, nebuďte kópiami, pretože iba originály menia históriu.

Užitočné video

John Lee Dumas: Ako obyčajný človek zarobil milióny

Bol najprv realitným agentom. Hľadal inšpiráciu, kam sa pohnúť ďalej, tak často počúval cestou do práce podcasty (Podcast je spôsob šírenia zvukového záznamu na internete).

Avšak takých relácií, ktoré ho zaujímali nebol až tak veľa. Dokázal ich počúvať tak často, že postupne mu začali chýbať. Uvítal by každodenné počúvanie, ale nič také v tom čase nebolo. Tak sa rozhodol, že si založí vlastnú podcast show, ktorá bude publikovať jednotlivé epizódy každý deň.

Dnes je John Lee Dumas vďaka svojej podcast show, vyhľadávaným speakerom a podnikateľom. Cestuje po svete a svoj inšpiratívny príbeh zdieľa na rôznych konferenciách. A samozrejme si necháva za to dobre zaplatiť. Vybudoval si okolo seba komunitu ľudí, ktorí sa od neho učia. Keďže jeho podcast show má vysokú počúvanosť, tak vďaka nej zarába tak, že jej jednotlivé časti sú sponzorované. Okrem svojich digitálnych a fyzických produktov je častokrát aj affiliate (provízny predajca) cudzích produktov. Týmto spôsobom zarobil už viac ako 10 miliónov dolárov od roku 2012, kedy svoju podcast show spustil.

Aby inšpiroval iných je úplne transparentný so svojimi príjmami. Na svojej stránke eofire.com každý mesiac zverejňuje podrobný zoznam svojich príjmov a výdavkov.

Jeho podcast show sa volá Entrepreneurs on Fire a spočíva v tom, že v každej časti John robí rozhovor s nejakým zaujímavým človekom. Napriek tomu, že každá epizóda netrvá príliš dlho (približne 30 minút), veľmi veľa ľudí zaujíma, ako je možné stíhať takéto časté nahrávanie rozhovorov.

S Johnom som sa stretol aj osobne, na konferencii v Londýne a prvá otázka, ktorú som sa ho spýtal bola tá istá. Nešlo mi do hlavy, ako je technicky možné produkovať novú reláciu každý deň, sedem dní v týždni, počas niekoľkých rokov. Vysvetlil mi, že v jeho prípade je to už rutina. Každý mesiac si vyčlení 3-4 dni na to, kedy len nahráva rozhovory. Za jeden deň je schopný urobiť 8 rozhovorov , takže to robí takto vo veľkých dávkach. Mne to síce stále príde veľmi úmorné, ale John to dáva vždy s veľkou dávkou energie.

Jeho podcasty sú zaujímavé aj tým, že svojich hostí sa nezabudne spýtať na to, aby popísali svoje najväčšie zlyhania. Týmto si získava svojich poslucháčov, pretože tí môžu zrazu zažiť úspešného človeka v oveľa ľudskejšej a bližšej podobe. Failure is part of any entrepreneurial journey.

Vytvoril komunitu Podcaster paradise, kde učí aj ďalších ľudí, ako si môžu rozbehnúť biznis s vlastnou podcast show.

(Odkaz na video je na konci článku.)

Značka / Produkt / Web

Nevýchova.cz

Nevýchova je jedinečný výchovný prístup pre moderných rodičov, ktorí nechcú vychovávať tvrdo, autoritatívne, ale ani liberálne, bez pravidiel. Chcú si s deťmi rozumieť a mať s nimi pekný vzťah. Nevýchova je, keď si rodičia a deti spolu rozumejú a tak sa ani jeden z nich nemusí hnevať. Sú spolu a nebojujú proti sebe. Vedia sa dohodnúť, aj keď spolu nesúhlasia alebo aj keď jeden z nich ešte nerozpráva.

Musíte uznať, že takýto obsah musí zaujať asi každého rodiča. Zaujal aj mňa. Aj keď si myslím, že som dobrý otec, samozrejme, že by som chcel byť ešte lepší a ešte lepšie rozumieť našej dcére.

Nepamätám si už ako som sa k programu Nevýchova dostal, či mi to niekto odporučil alebo s tým prišla moja Slávka, alebo som ho našiel náhodou. Pozrel som si však sériu videí, ktoré boli zdarma a prišli mi veľmi prínosné.

Autorka princípov Nevýchovy je Katká Králová, špeciálna pedagogička, na ktorej som od prvého okamihu videl, že toto je jej téma, vie o čom hovorí a myslí to úprimne. Neskôr som sa sám rozhodol a kúpil domov, nám obom rodičom jej online kurz, ktorý je výborný a môžem ho len doporučiť každému. Sú to veľmi podobné princípy, ktoré sú spomínané v knihe Vychovávame deti a rastieme s nimi od Naomi Aldort alebo v knihe Respektovat a být respektován.

Princíp nevýchovy sa mi páči preto, lebo ponúka iný, podľa mňa lepší spôsob na výchovu. Priznám sa, že ešte pred tým než som na Nevýchovu narazil, nikdy mi nebol blízky ten spôsob výchovy, kde rodič je ten silný, ten nadradený ten pán a dieťa je len nejaký ten hlúpejší tvor, ktorý nevie nič o svete. Myslím si, že spôsob, akým sme boli vychovávaní my, neznamená, že ho automaticky musíme posúvať na naše deti. Väčšinou to však aj tak robíme nevedomky, pretože to je v nás jednoducho zakódované.

Je jednoduchšie na dieťa nakričať, pripadne mu dať facku, ako sa snažiť s ním diskutovať a zistiť spolu s ním, ako môžeme danú situáciu vyriešiť. Podľa mňa nie je v poriadku keď 80 kilogramový dospelý tvor chce fyzicky trestať 20 kilogramové dieťa. To nie je fér, to je nerovnováha. Ja si myslím, že veď ak ten foter sa chce biť, tak nech si dohodne zápas v ringu so seberovným človekom a vtedy to bude v poriadku.

My rodičia si zväčša potom zvykneme takéto situácie ospravedlňovať tým, že veď aj my sme od našich rodičov dostávali „po riti“ a neubudlo z nás. Odkedy som rodič, aj mne samému sa to párkrát stalo, keď som už v hneve nevedel, ako ďalej. Vždy to však skončilo tak, že sám som si to potom vyčítal a považoval som to za svoje zlyhanie.

Pravda je však taká, že potom, ako som si prešiel princípmi Nevýchovy, niekedy rozumiem o niečo lepšie správaniu naše dcéry. A čo je dôležité, hlavne chcem mu rozumieť ešte viac. Chcem byť typ rodiča, ktorý je pre dieťa „parťák“. Jednoducho mi to otvorilo trocha obzory v tom, že veci predsa môžu fungovať aj inak, než sme doteraz poznali. Princípy Nevýchovy mi zmysel dávajú a pozitívne ovplyvnili aj mňa samého. Takže preto o tom píšem a v tomto článku a odporúčam ich.

Citát na záver:

Značka znamená to, čo povedia o tebe ľudia v čase, keď práve nie si v miestnosti.

Jeff Bezos

 

Zdroje:

kk.org/thetechnium/1000-true-fans/
www.oberlo.com/blog/best-instagram-hashtags-for-likes
www.nameideasgenerator.com/
youtu.be/pJcZemZvb08
youtu.be/rg-l56XKJHI
www.nevychova.cz

 

 

 

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments