Ako poraziť strach z natáčania videí? (Môj výber – Júl 2018)

Akých zásad sa držať pri písaní blogového článku, tak aby zaujal čitateľa? Ako poraziť strach z natáčania videí? Ako čo najefektívnejšie používať hashtagy na Instagrame? Ako vyzerá jednoduchý systém zvýšenia osobnej produktivity? V ktorom nástroji si viete jednoducho a rýchlo upraviť svoj obrázok aj bez drahého Photoshopu? Ako rozmýšľať pri tvorbe online kampaní? Ako vyzerá špinavý biznis v čistej krajine?

Pred mesiacom som v podobnom článku tiež spomenul tému natáčania videí a pokračujem v nej aj teraz (bod 6. Čo som sa naučil). Opäť som si prešiel zaujímavé články, videá, knihy, tipy a prinášam z nich tie najzaujímavejšie tipy. Ak vás niečo z tohto výberu inšpiruje, napíšte mi to, prosím, do komentára pod článkom. Príjemné čítanie!

 

1. Článok

Článok „The Step-by-Step Guide to Creating Scannable Content (môj voľný preklad: Návod na vytvorenie ľahko čitateľného obsahu) od internetového mysliteľa Neila Patela nás učí, ako efektívne napísať článok, ktorý bude publikovaný online.

Doba sa mení aj v tejto oblasti. Pretlak informácií, ktoré sa usilujú o náš záujem je čoraz väčší. Čoraz viac si zvykáme na prijímanie informácií zo smartfónov, tabletov a počítačov a je preto rozdiel akým spôsobom nám má byť informácia naservírovaná. Je čoraz ťažšie zaujať čitateľa a „prinútiť“ ho prečítať si práve náš článok.

Výskumy ukazujú, že viac ako polovica čitateľov na internete strávi menej ako 15 sekúnd na každej zo stránok, ktoré prechádzajú. Menej než 20 percent ľudí si prečíta celý článok. Ostatní čitatelia ho iba očami letmo preletia. A to je hlavný rozdiel medzi čitateľom 21. storočia, ktorý surfuje a konzumuje informácie online a tradičným čitateľom, ktorý si vychutnáva čítanie papierovej knihy alebo iného printového média. Preto, keď píšeme článok napr. pre náš blog, tak sa odporúča dodržiavať nasledovné zásady, ktoré zvyšujú pravdepodobnosť, ako si čitateľa udržať:

  • Online obsah má byť krátky, šťavnatý a má ísť priamo k veci. Vety a odstavce sú krátke. Kľúčové body sú zvýraznené hrubým písmom a používajú sa často odrážky. Používajú sa odkazy na ďalšie zdroje, ak by mal čitateľ záujem si rozšíriť vedomosti.
  • Bolo zistené, že takto formulovaný online obsah číta až o 57 percent viac ľudí, než keby bol písaný štandardným spôsobom, ako sa píšu knihy.
  • Krátke odstavce – Nebojme sa používať krátke odstavce. Odstavec môže mať pokojne aj jednu a nemal by mať viac než štyri vety. Treba sa držať zásady, že odstavec by mal obsahovať iba jednu tému alebo myšlienku.
  • Krátke vety – Treba sa snažiť skrátiť komplexné informácie ako sa len dá. Tak, aby im mohol čitateľ kompletne porozumieť. Veta, ktorá má viac než 16 slov je dlhá!
  • Pravidlo štyroch slabík – obsah, ktorý ponúkame by nemal našich čitateľov vyčerpávať. Slová, ktoré obsahujú viac než štyri slabiky by sme vôbec nemali používať.
  • Podnadpisy – Väčšinu čitateľov nebude zaujímať úplne každá časť nášho článku. To je jednoducho fakt. Čitateľ bude vždy hľadať tie časti obsahu, ktoré ho zaujímajú najviac. A preto mu to potrebujeme uľahčiť používaním podnadpisov.
  • Odrážky – Používaním odrážok uľahčujeme čitateľovi vstrebanie informácie bez toho, že by sa musel nad ňou príliš zamýšľať. Určite je lepšie vymenovať zoznam nejakých vecí pod seba pomocou odrážok ako do riadku a oddeliť ich čiarkami.
  • Obrázky – Používajme v článku dostatok obrázkov. Slúžia ako vizuálny stimulátor a podvedome zvyšujú záujem o obsah. Tiež nám pomáhajú rozdeliť náš text. Obrázky udržia čitateľa dlhšie na našej stránke a obohatia písaný text o ďalšie informácie.
  • Odkazy – Používajme odkazy. Ak sa náš čitateľ bude chcieť dozvedieť o danej téme viac, rád si klikne na odkaz. A naviac odkazy alebo citáty z relevantných externých zdrojov zvyšujú kredibilitu nášho obsahu.
  • Zoznamy – Podľa výskumu portálu Buzzsumo, zoznamy sú druhým najviac zdieľaným druhom obsahu (po infografikách). Oplatí sa preto v článku používať niekoľko rôznych zoznamov.

Nikdy pred tým nebolo tak dôležité sa pri vytváraní webového obsahu pozrieť na to očami moderného online čitateľa. Naším cieľom je preto získať čo najviac spokojných čitateľov, ktorí sa na našej stránke zdržia čo najdlhšie. A tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že od nás skôr či neskôr niečo aj kúpia.

 

2. Kniha

Robin Sharma: Mních, ktorý predal svoje Ferrari

Výborná, múdrosťami nabitá knižka, ktorú som si pred pár rokmi prečítal. Podľa mňa sa ju oplatí prečítať hociktorému modernému človeku dnešného vyspelého sveta.

Robin Sharma tieto múdrosti, ktoré nám chce odkázať zabalil do príbehu veľmi úspešného amerického právnika, ktorý žil veľmi nezdravým spôsobom. Bol síce materiálne bohatý, ale dopracoval to až do štádia, keď vďaka svojmu spôsobu života skolaboval. Vtedy sa rozhodol, že svoj milionársky život zmení, všetko predal (aj svoje Ferrari), a odišiel na čas za mníchmi do Himalájí.

Vrátil sa ako iný človek, ktorý svojim postojom k životu, múdrosťou a očaril svojho niekdajšieho mladšieho kolegu. Vo väčšej časti knihy mu tieto svoje nové skúsenosti a rozumy odovzdáva.

Kniha je písaná zrozumiteľným jazykom, dokonca som si vypočul aj jej audio verziu. Neskôr som si kúpil aj ďalšie knihy od Robina Sharmu.

 

3. Instagram

Ak chcete pochopiť zmysel používania #hashtagov na Instagrame, tak je celá táto téma dobre vysvetlená v prehľadnom e-booku zdarma – „Instagram Hashtag Strategy Guide“. Je písaná zrozumiteľne a jednoducho a je určená aj začiatočníkom. Vysvetľuje túto problematiku od základov – čo to hashtag vlastne je, aký má význam, ako ich na Instagrame používať na získavanie lajkov a followerov, atď. E-book ďalej rozoberá napr. aj tieto témy:

  • Príspevky s aspoň jedným hashtagom zvyšujú skoro o 13 percent „engagement“.
  • Pri príspevkoch, ktoré obsahujú hashtagy je o 55 percent vyššia pravdepodobnosť, že budú aj zdieľané.
  • Čo sú to vlastne hashtagy a prečo by sme ich mali používať.
  • Aké druhy hashtagov poznáme.
  • Čo sú to brandované hashtagy.
  • Pravidlá pri používaní hashtagov a aké sú zásady ich používania.
  • Ako pridávať hashtagy k príspevkom.
  • Či je lepšie hashtagy pridávať priamo k príspevkom alebo radšej do komentára.
  • Ako nájsť práve tie hashtagy, ktoré sú pre nás relevantné.
  • Akým spôsobom si svoje hashtagy organizovať tak, aby to bolo pre nás prehľadné.
  • Prečo je dôležité si vytvoriť vlastný brandovaný hashtag a ako ho používať.

Instagram Hashtag Strategy Guide si zdarma môžete stiahnuť tu.

 

4. Tip na zvýšenie produktivity

Technika Pomodoro

Tento systém bol vytvorený expertom na time management, menom Francesco Cirillo.

Podstata tejto techniky spočíva v tom, že sa snažíme pracovať v nerušených 25 minútových blokoch (alebo teda „pomodoros“, ako to nazýva autor). Používa sa pri tom bežný kuchynský časovač, ktorý si vždy nastavujeme na 25 minút.

Prakticky to znamená, že pracujeme podľa nasledovných krokov:

  1. Vyberieme si úlohu, ktorú chceme dokončiť.
  2. Nastavíme si časovač na 25 minút.
  3. Pracujeme koncentrovane na danej úlohe, až pokým časovať nezazvoní.
  4. Na papieri si odškrtneme, že máme za sebou tento 25 minútový blok.
  5. Urobíme si krátku prestávku a pokračujeme ďalším 25 minútovým „pomodorom“.
  6. Po skončení štyroch 25-minútových blokov si urobíme dlhšiu prestávku (cca 20 minút). A taktiež ju zaznačíme na papier.

Používanie Pomodoro techniky nás postupne naučí:

  • lepšie sa koncentrovať na vykonávanú úlohu
  • strážiť si svoj čas a nenechať sa vyrušovať internými a externými vplyvmi
  • reálnejšie odhadnúť koľko času nás bude stáť dokončenie danej úlohy
  • na začiatku a na konci každého bloku krátko zrekapitulovať, čo sme stihli
  • lepšie si plánovať svoje denné aktivity

Mne osobne sa Pomodoro technika páči a už viac ako dva roky sa ju snažím používať. Zhruba sa mi to darí, aj keď nie vždy si robím predpísané prestávočky medzi jednotlivými blokmi. Keď sa mi napríklad podarí chytiť „flow“, tak idem aj bez prestávok. Nie je to však ideálne, lebo tie odporúčané krátke prestávky majú určite svoj zmysel. Alebo sa mi to nedarí vtedy, keď sa zabudnem na sociálnych sieťach, to je ten horší prípad…:-).

Každopádne používam túto techniku, napríklad aj v momente písania týchto riadkov mi beží časovač. To, že nám na pozadí beží čas funguje aj psychologicky. Viem, že dnes som si na písanie tohoto článku vyčlenil 4 „pomodoros“, tak to chcem stihnúť.

A ešte jeden podľa mňa dôležitý detail. Vedome nepoužívam na meranie času svoj mobil. Ten mám teraz od seba ďalej, aby ma nelákalo stále čumieť na displej. Mám obyčajný čínsky časovač za pár drobných z Aliexpressu.

 

5. Nástroj alebo appka 

Pixlr Express – https://pixlr.com/express/

Veľmi rýchly online editor na fotky, ktorý bežne používam. Ak potrebujem nejakú fotku (napr. do článku) orezať, otočiť, pridať nejakú grafiku, okraje, rámiky, pozadie a iné drobné vizuálne drobnosti, tak na to je tento jednoduchý nástroj ako stvorený.

 

6. Čo som sa naučil

Slávka Halčáková: Ako hovoriť pred kamerou a natáčať videá

„Ak chcete pôsobiť vo videu prirodzene, koncentrujte sa prioritne na to, ČO chcete povedať a nie na to, AKO to chcete povedať.“ Slávka Halčáková

Pre mňa je táto myšlienka asi najdôležitejším posolstvom, ktoré si moja pamäť uchovala najdlhšie po prečítaní Slávkinho e-booku.

Doteraz asi na všetkých kurzoch ohľadom natáčania videí alebo rozprávania na kameru, ktoré som absolvoval ešte v škole alebo v bývalých zamestnaniach sa kládol dôraz primárne na to, ako mám pred kamerou vystupovať. To znamená napríklad, že aký mám očný kontakt, ako sa pohybujem, akú intenzitu a intonáciu má môj hlas, čo robím s rukami, a pod.

Slávka vo svojom e-booku tento prístup v podstate popiera a zdôrazňuje, že sa treba sústrediť predovšetkým na to, čo chcem povedať. Akú správu chcem svojim poslucháčom alebo divákom odovzdať. Ostatné sa potom objaví prirodzenejšie. A to sú celkom dva odlišné prístupy.

Tu je ukážka niektorých Slávkiných odporúčaní:

  • Ujasnite si vždy zámer toho, čo chcete povedať.
  • Koncentrujte sa na podstatu toho, čo hovoríte a nie na to, ako byť prirodzení.
  • Neintonujte slová a nezvýrazňujte tie, na ktoré chcete upozorniť. Keď čítate, alebo hovoríte text, sústreďte sa skôr na zmysel. Intonácia vám vylezie sama.
  • Nesústreďte sa na to, ako gestikulovať, vaše telo sa hýbe mimovoľne.
  • Pozerajte sa do objektívu.
  • Buďte osobní a neformálni.
  • Každý text si prečítajte nahlas pred tým, než zapnete kameru.
  • Buďte autentickí. Nesnažte sa byť niekto iný.
  • Prijmite a pochopte svojho vnútorného kritika, nebojujte s ním.
  • Váš hendikep je vaša výbava. Ak máte hendikep, priznajte ho a použite ho.
  • Natáčanie berte ako hru.
  • Na trému neexistuje zaručený recept. Pohnete s ňou iba vtedy, keď začnete reálne natáčať. Praxou získate väčšiu istotu a zručnosť.
  • Svoje zvláštnosti využite pri natáčaní videí.

K téme natáčania videí nemôžem povedať, že je to niečo, čo som sa naučil, ale je to niečo, čo sa stále učím alebo chcem naučiť.

Existuje veľmi veľa múdrych ľudí, ktorí majú určitý blok hovorenia pred kamerou alebo tak veľkú trému, že video ako komunikačný kanál vôbec nedokážu používať. A to je veľká škoda. Obzvlášť dnes, v dobe, keď s obľubou zapína svoju kameru množstvo práve tých, ktorí by radšej mohli byť niekde v ústraní a nevypúšťať do sveta videá plné svojich plytkostí, napríklad na sociálnych sieťach.

Slávka napísala svoje e-booky práve preto, aby dodala odvahu postaviť sa pred kameru ľuďom, ktorí majú čo povedať ostatným. E-book zdarma „Nebojte sa hovoriť pred kamerou“ si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

 

7. Video

Dokumentárny film: Och, ryba!

Keď mi kamarát pred rokom odporučil pozrieť si tento dokument, tak ma zároveň aj upozornil, že po vzhliadnutí už možno nebudem chcieť jesť nikdy rybu. Nie je to síce úplne tak, ale veru zmenil sa môj pohľad napr. na lososa, ktorého som s obľubou donedávna jedával. Žiaľ už tomu tak nie je.

Vo filme jeden investigatívny novinár zdokumentoval ako a sa vo Vietname chovajú toxické pangasiusy a v Nórsku lososy. To, že pangasius je „bordel“ ryba, to som vedel už dávno a preto sa jej vyhýbam. Ale pravdupovediac ma prekvapilo napr.:

  • Ako veľmi je kontaminované Baltské more a ako toxické sú lososy chované v Nórsku.
  • My spotrebitelia ani netušíme, že skoro všetky lososy dovážané z Nórska sú kontaminované antibiotikami, dioxónom a inými chemikáliami.
  • Rybolov prináša do nórskeho štátneho rozpočtu druhý najvyšší príjem po rope. Takže je to obrovský biznis a stále sa tlačí na zvyšovanie produkcie.
  • V filme je spomenuté, že nórska ministerka rybolovu je prepojená so súkromnými firmami produkujúcimi rybie mäso a má priamy vplyv na kontrolné orgány pre zdravotníctvo. Podľa toho sa potom aj patrične nastavujú príslušné normy v tejto oblasti. No paráda…
  • Celé je to začarovaný kruh. Ryby majú choroby, farmári sa to pokúšajú liečiť pomocou chemikálií a antibiotík, ktoré sa tak dostávajú do obehu, vďaka čomu sa nakazia znova ďalšie malé ryby a príroda.
  • Dno morských fjordov obsahuje veľké množstvá sedimentov rybých výkalov, krmiva a pozostatkov pesticídov.
  • Francúzsko pre tieto veci už znížilo odporúčanú dávku konzumácie rýb z neobmedzenej na 2-krát týždenne…

Tento užitočný, aj keď neveselý dokument si môžete pozrieť tu.

 

8. Značka / Produkt / Web

Web: Yaro Starak

Online podnikateľa menom Yaro Starak sledujem už dosť dlho, vlastne odkedy som sa ja sám pracovne osamostatnil. Keďže ho nevnímam ako takého klasického „umelého“ alebo veľkohubého internetového podnikateľa, tak ho sledujem a učím sa od neho niektoré veci.

Yaro je úspešný bloger, má niekoľko zaujímavých produktov vďaka ktorým svoje vedomosti posúva aj na iných. „Vychoval“ už veľa nových úspešných blogerov, veď blogovanie je jeho nosná téma.

Mám niekoľko jeho e-bookov. Napríklad „Master Your Mindset“ bol ešte v roku 2013 mojim spoločníkom na plážach Rhodosu, keďže naše dieťa malo vtedy ešte dva spánky cez deň. Tak som na tej dovolenke trávil väčšinu času na pláži sám s knihou.

Ďalšia vec, ktorou ma Yaro inšpiroval je jeho podcast show resp. rozhovory, ktoré robí s inšpiratívnymi podnikateľmi.

Celé jeho podnikanie a tvorba je zastrešené webom: https://yaro.blog/, kde si môžeme stiahnuť viacero zaujímavých dokumentov zdarma. Určite odporúčam napr. e-book „Blog Profits Blueprint“.

Rád som sa s týmto chlapíkom stretol aj osobne, minulý rok v Londýne (viď foto).

 

Citát:

Lidé mají ke svím myšlenkám stejný vztah jako k dětem. Ty svoje maji nejraději.

Otto Bohuš

 

Bonus:

Podcast „Mladý podnikatel“ s Michalom Pastierom.

Michala Pastiera evidujem už dlhšie ako mozog podľa mňa najlepšej digitálnej agentúry u nás – Zaraguza Digital. Je autorom niekoľkých, ako on vraví, „ikonických“ kampaní.

Nie, že by som bol do oblasti reklamy nejakým spôsobom hlbšie ponorený, ale zaujíma ma. A zvlášť v oblasti online. To, čo v súčasnosti funguje, aké kampane sú účinné, ako sa dajú využívať sociálne siete, atď. Videl som už zopár prezentácií tohoto chlapíka a vždy sú pre mňa zaujímavé. Takisto je to aj v prípade rozhovoru, ktorý s ním urobil Jiří Rostecký vo svojej podcast show.

Z tých najdôležitejších vecí z rozhovoru, ktoré môžu byť pre nás prínosné a prečo sa oplatí si ho vypočuť, by som spomenul:

  • Ako v Zaraguza Digital rozmýšľajú pri tvorbe online kampaní?
  • Prečo je v súčasnosti kľúčové zaujať už v prvých sekundách videa? A aj vizuálne, keď sa napr. video spúšťa automaticky (autoplay) na Facebooku.
  • Dnes treba už pri tvorbe reklamy rozmýšľať tak, aby bola reklama zdielateľná na sociálnych sieťach. Je potrebné si na začiatku klásť otázku prečo by ju ľudia mali chcieť zdieľať.
  • Prečo si v Zaraguza dávajú záležať na konkrétnych hláškach, ktoré v kampani odznejú?
  • Čo je podstatou toho, aby sa kampaň stala „ikonickou“?
  • Zákulisie kampane pre Rexonu s Rytmusom.
  • Ako byť v reklame výnimočný práve tým, že netvrdíš, že tvoj produkt je výnimočný.
  • Pohľad do zákulisia mega úspešnej kampane na Popradskú kávu.

Ďalšie moje podobné “výberové” články nájdete v kategórii Moje tipy.

Zdroje:

https://mladypodnikatel.cz/michal-pastier-zaraguza-jak-se-vytvarela-popularni-reklama-pro-popradskou-kavu-t34870
https://www.quicksprout.com/2016/10/31/the-step-by-step-guide-to-creating-scannable-content/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=email
https://youtu.be/TQAZLtxh0ww
https://later.com/instagram-hashtag-guide/
https://francescocirillo.com/pages/pomodoro-technique
https://pixlr.com/express/
https://yaro.blog/
http://slavkahalcakova.sk/ebook-zdarma/

 

 

Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments