21 spôsobov ako vytvoriť digitálny produkt

Existuje viacero spôsobov ako vytvoriť digitálny produkt. Produkt, ktorý vás odlíši od konkurencie. Vďaka nemu si vytvoríte svoju jedinečnú ponuku, ktorú budete ponúkať iba vy. Nikto iný, iba vy.

Častokrát sa stáva, že ten istý produkt (samozrejme každý pod svojou značkou) ponúka viacero predajcov. A jediný spôsob, ako sa snažia od seba odlíšiť je to, že znížia svoju predajnú cenu. Chcú byť lacnejší, pretože na nižšiu cenu zákazníci samozrejme reagujú.

Pre predajcu to však nie je ideálny spôsob, ako sa presadiť. Lepšie je, ak by zo svojho produktu vytvoril ponuku. Svoju vlastnú a originálnu ponuku. 

Aký je rozdiel medzi produktom a ponukou? Ponuka je vlastne súbor niekoľkých rôznych, súvisiacich produktov, ktoré spolu vytvárajú hodnotu pre zákazníka. Takže na to, aby ste vedeli vytvoriť ponuku, potrebujete mať najprv produkty. 

Produkty môžu byť fyzické (hmotné) alebo digitálne (nehmotné), o tom som už písal v minulom článku. V tomto článku sa dozviete o viacerých spôsoboch, akými rôznymi spôsobmi si môžete vytvoriť rôzne druhy digitálnych produktov.

Pravda je taká, že ľudia sú ochotní zaplatiť viac peňazí za ten istý obsah, ak je v inom formáte. Napríklad, niekto najradšej číta knihy. Iný človek by si radšej tú istú knihu vypočul v aute v audioverzii. Niekto by zasa uprednostnil video online kurz, vysvetľujúci ten istý obsah ako je v knihe. Ďalší by najradšej preferoval mentora, ktorý ho povedie krok za krokom. Opakujem, stále hovoríme o tom istom obsahu, avšak podávaného inou formou. 

Budúca inžinierka Vlasta si práve priniesla z kuchyne zelený čaj, aby mala pohodu pri online školení.

Spôsob, akým prijímame určitý obsah, mení jeho hodnotu. Kniha môže stáť napr. 15 EUR. Audioverzia tej istej knihy môže byť pokojne za 47 EUR. Cena video online kurzu sa môže pohybovať na úrovni niekoľkých stoviek EUR. Mentoring alebo koučing tisícok EUR, pretože je to najrýchlejší spôsob ako sa dopracovať k výsledku.

Nikdy neviete, aká forma obsahu sa môže niekomu hodiť. 

Ak predávate produkt, ktorý majú v ponuke aj iní predajcovia približne za tú istú cenu ako vy, tak je to problém. Tým pádom predávate komoditu a zo všetkých konkurentov vyhráva zväčša ten, s najnižšou cenou. 

Ak ten frajer s najnižšou cenou nedokážete byť vy, tak v tom prípade buďte radšej hráč, ktorý tento produkt ponúka za najvyššiu cenu. Áno, vytvorte z tohto produktu ponuku s najvyššou cenou. 

Urobíte to tak, že zvýšite jeho hodnotu. Vytvoríte balík, pridáte k nemu ďalšie cenné komponenty, ktoré jeho hodnotu zvýšia. Potrebujete preto ďalšie produkty, o ktorých budem ďalej písať v tomto článku. Tie zvýšia hodnotu vášho existujúceho produktu a odlíšia vás od konkurencie. 

Napríklad, predstavte si počítač, ktorého cena by bola povedzme 500 EUR. Ak by však obsahoval niekoľko hodnotných online školení, ktoré sú uložené na jeho harddisku, tak hodnota toho istého počítača môže byť zrazu niekoľko tisíc EUR. Niekto, komu by tieto školenia pomohli, tak veľmi rád za tento počítač zaplatí aj oveľa vyššiu sumu, než pôvodných 500 EUR. 

Aj títo traja kamoši rozmýšľajú nad spustením svojho online projektu.

To je jednoduchý príklad len pre pochopenie toho, ako sa dá zvýšiť hodnota produktu tým, že sa k nemu pridajú ďalšie a vytvorí sa tak jedinečná ponuka, ktorú nemá nikto iný na trhu.

A tento článok je práve o tom, aké rôzne druhy produktov sa dajú vytvoriť. Tie vám môžu potom slúžiť aj na to, aby ste si aj vy mohli vytvárať svoje vlastné jedinečné ponuky. 

21 spôsobov ako vytvoriť digitálny produkt

1. Napíšte knihu / e-book / pdf akčný plán

Napísať knihu je veľmi účinný spôsob ako sa zviditeľniť a budovať si status experta. Písanie knihy je však samozrejme časovo náročné. 

Na tejto fotografii je titulná stránka e-booku Návod na zarábanie cez Amazon, ktorý napísal Miloslav Ježo.
Ja som svoj prvý e-book už napísal. Návod na zarábanie cez Amazon.

2. Najmite si človeka, ktorý vám knihu napíše (Ghostwriter)

Existuje aj taká možnosť, že by knihu pre vás napísal niekto iný (anglický termín je ghostwriter) a vy by ste si ju vydali pod vlastným menom. Napr. známy online podnikateľ Frank Kern to urobil raz tak, že si vybral jeden z “horúcich” trhov a rozbehol tam anketu s otázkou, čo je pre ľudí najdôležitejšia téma, ktorá ich v tej jednej oblasti zaujíma. Výsledky ankety vyhodnotil a z desiatich najviac opakovaných tém si zostavil obsah svoje pripravovanej knihy. Ku každej téme si najal človeka, ktorý o nej napísal kapitolu. Frank to potom zosumarizoval, upravil do finálnej podoby a jeho kniha bola na svete. Aj to je spôsob, ako vydať knihu. 

3. Skompilujte knihu

Spojte sa s ľuďmi, ktorí sa venujú podobným témam ako vy, získajte od nich najpopulárnejšie príspevky alebo články a… Vytvorte z nich knihu! Možno najpopulárnejšia kniha, ktorá vznikla presne týmto istým spôsobom je “Slepačia polievka pre dušu” od Jacka Canfielda a Marka Victora Hansena. Oni údajne napísali k tejto knihe len úvod. Zvyšok knihy tvoria príbehy vytvorené inými ľuďmi. Každý z nich napísal jednu kapitolu. Keďže s touto knihou zaznamenali veľký úspech, použili presne tento istý koncept veľakrát znova. Len s inými témami. A tak vznikli ďalšie “Slepačie polievky” z tejto istej série zamerané na rôzne oblasti života.

Ako vytvoriť digitálny produkt - titulná stránka knihy Slepačia polievka pre dušu
Titulná stránka knihy Slepačia polievka pre dušu

4. Kúpte licenciu na hotový digitálny produkt

Existuje mnoho digitálnych produktov, ku ktorým vám ich autori radi predajú licenciu za rozumné peniaze. Môžete ísť napr. na clickbank.com, čo je platforma na predaj digitálnych produktov. Vyberte si nejaký, ktorý by sa vašej cieľovej skupine hodil. Ideálne však taký, ktorý nie je na top miestach v predajnosti, lebo ten by bol asi drahší. Môžete nakontaktovať autora s otázkou, či by nemal záujem vám predať práva na predaj jeho produktu. Ďalej je to už len na vás, či sa dohodnete a ako sa dohodnete. 

Ako vytvoriť digitálny produkt - screenshot alebo foto obrazovky stránky Clickbank.com.
Clickbank.com

5. Súbor myšlienok

Možno máte zhromaždený súbor zaujímavých myšlienok, ktoré si priebežne zapisujete, pretože vás zaujali alebo vám v niečom pomohli. Vytvorte z nich e-book alebo knihu.  Mimochodom, tento článok je tiež súbor nápadov, spôsobov na tému, ako vytvoriť digitálny produkt. 

6. Pravidelný newsletter

Pre svoje publikum môžete tvoriť pravidelný newsletter. V digitálnej alebo tlačenej podobe. Napríklad, raz mesačne zhromaždite užitočné informácie alebo novinky z vašej oblasti a posielajte ich tým ľuďom, ktorí o ne prejavili záujem.

7. Prispôsobte svoj digitálny produkt rôznym cieľovým skupinám

Porozmýšľajte či obsah určený vašej cieľovej skupine by nemohol byť po drobných úpravách použiteľný aj pre iné cieľovky. Niektorí predajcovia používajú túto stratégiu. Prispôsobia titulnú stránku tej skupine, na ktorú chcú obsah zacieliť. Urobia v ňom drobné úpravy, ale podstata samotného obsahu zostane nezmenená. Ide len o to, že týmto spôsobom dokážu lepšie cieliť na jednotlivé skupiny zákazníkov. 

8. Verejné online knižnice

Obsahujú diela, ktoré nespadajú pod zákon o ochrane autorských práv v USA. To sú diela vydané pred rokom 1923 a niektoré do roku 1978. Môžu to byť napr. knihy, filmy, piesne, fotografie, inštruktážne materiály, atď. Je teda možné si elektronicky takúto knihu stiahnuť a bez problémov ju ďalej šíriť. Môžete ju využiť napr. ako bonus k vášmu produktu. Alebo môžete ísť na Ebay, kde po zadaní roku vydania a kľúčového slova viete nájsť aj papierové knihy v ponuke napr. za 2 EUR. Často používaná verejná knižnica je napr. gutenberg.org

Ako vytvoriť digitálny produkt - foto obrazovky zo stránky gutenberg.ort
Gutenberg.org

9. Audioknihy

Ako som spomenul na začiatku, mnohí ľudia sú ochotní zaplatiť viac peňazí za ten istý obsah, ak je v inom formáte. Napríklad, ak papierová kniha stojí 7,95 EUR, tá istá kniha v audio verzii sa môže bez problémov predávať za 47 EUR. Oplatí sa preto nechať vytvoriť audio verziu z vašej knihy alebo e-booku a pridať ju ako bonus k vášmu pôvodnému produktu. Alebo ju predávať samostatne. Samozrejme, audio knihu nemusíte vytvárať vy osobne, ale si na to môžete niekoho najať. 

10. Audio interview

Nájdite zaujímavého človeka vo vašej oblasti, ktorý priťahuje pozornosť. Urobte s ním rozhovor. Môže to byť napr. autor nejakej knihy, ktorú ste čítali a páčila sa vám. Alebo to môže byť viacero rozhovorov, ktoré spojíte do jedného produktu. Potom už záleží len na kvalite toho obsahu a na vašom uvážení, či ho budete predávať alebo sa stane súčasťou nejakej inej ponuky. Napríklad, ja som takto vytvoril rozhovor s “Laptop milionárom” Markom Anastasim. Pripravil som si pre neho také otázky, aby jeho odpovede ponúkli čo najkonkrétnejší návod na vytvorenie si vlastného online podnikania. 

11. Výber podcastov

Ak pravidelne počúvate podcasty, možno máte niekoľko takých, ktoré sú vaše najobľúbenejšie alebo vám najviac pomohli. Odporučte ich aj iným tým, že ich zhromaždíte do jedného výberu. Ak máte prepisy týchto podcastov, tak použite tie. Ak nemáte, tak vytvorte vlastné poznámky a zosumarizujte ich do jedného dokumentu. Pridajte odkazy na tieto podcastové relácie a máte vytvorený zaujímavý produkt. Podcastové relácie bývajú väčšinou zdarma, takže obsah z nich môžete bez problémov použiť. Samozrejme vždy uvediete zdroj a pridáte odkaz na pôvodnú stránku. 

12. Online summit

Zorganizujte online summit a ľuďom ponúknite z neho obsah ako váš ďalší produkt. Online summit je vystúpenie niekoľkých expertov alebo prednáška z určitej oblasti. Je to ako normálny živý summit, akurát, že v tomto prípade sa deje online. Záujemca o takéto podujatie sa zaregistruje buď zdarma alebo si zaplatí za prístup. A môže sa online vzdelávať pozeraním a počúvaním jednotlivých speakrov. Organizátor potom môže nechať tieto prednášky prepísať do písomnej podoby. Video a audio záznamy taktiež použije ako svoje ďalšie produkty. 

Pani Kubičková si láme hlavu nad tým ako to celé vymyslieť…

13. Webinár alebo Facebook Live

Vyberte si tému, o ktorej viete, že by vaše publikum zaujímala. Pripravte si jednoduchú prezentáciu v Power pointe a odprezentujte ju ľuďom buď na webinári alebo ako živé vysielanie na Facebooku. V oboch prípadoch môžete využiť softvér StreamYard. Záznam z tohoto webinára môžete využiť ako váš ďalší produkt. 

14. Diskusie pri okrúhlom stole

Ak ste súčasťou menšej mastermind skupiny zameranej na konkrétnu tému, môžete niekedy vašu diskusiu nahrať. Výstup (video, audio, písomný) z takejto diskusie opäť môžete použiť ako produkt. Určite by niekto uvítal zadovážiť si cenné informácie, ktoré na vašich stretnutiach preberáte. Napríklad, ak by sa na takomto stretnutí zišlo niekoľko úspešných online podnikateľov, ktorí by diskutovali na tému “Ako čo najrýchlejšie zarobiť 10 tisíc EUR, ak by ste o všetko prišli”, tak nepozreli by ste si radi videozáznam z takejto akcie? Ja určite áno. 

15. Inštruktážne video

Vďaka softvérom ako Screenflow alebo Camtasia si viete jednoducho nahrať presne to, čo robíte na obrazovke vášho počítača. Okomentujete a vysvetlíte presne to, čo robíte, každý jeden krok. A takto vznikne inštruktážne video alebo séria videí. Čokoľvek, čo by ste chceli ľuďom názorne vysvetliť, môžete ich učiť týmto spôsobom. 

16. Skompilujte YouTube videá

Možno viete o sérii zaujímavých YouTube videí. Pridajte ich alebo odkazy na ne do svojej členskej sekcie. Nechajte urobiť ich prepis, prípadne pridajte svoje poznámky, alebo váš zoznam akčných krokov. Napríklad, ak sú videá v angličtine, tak na stránke rev.com, vám urobia prepis rýchlo a lacno – 1 minúta stojí 1,50 USD. Aj keď ide o verejne dostupné videá na YouTube, tak určite je prínosom to, že ste ich zhromaždili na jedno miesto. Nechali ich prepísať a vytiahli z nich to najdôležitejšie do akčných krokov. Takže aj toto môže byť bežná forma produktu, ktorý môžete použiť. 

Ako vytvoriť digitálny produkt - screenshot zo stránky rev.com
Rev.com

17. Víkendové školenie

Ak robievate prednášky, tak predajte miesta na vašom workshope užšej skupine záujemcov. Nechajte to nahrať na video, oddeľte audio nahrávky a nechajte ich prepísať. Zrazu vám vznikne dostatočné množstvo písomného, video a audio materiálu, ktorý budete môcť použiť ako uznáte za vhodné. 

18. Vytvorte softvér

Najmite si programátora a nechajte si vytvoriť softvér, ktorý v nejakej oblasti ľuďom uľahčí život. Vám stačí zaujímavá myšlienka alebo nápad, technicky to môže urobiť už niekto iný. Prípadne ak viete o nejakom dobrom softvéri, ktorý však jeho tvorcovia nevedia dostať medzi ľudí, ponúknite im, že od nich kúpite licenciu. Získate tak hotový produkt a môžete ho predávať samostatne pod svojou značkou. 

19. Použite rozdielne “háčiky” pre ten istý obsah

Ak máte nejaký obsah, ktorý je pre ľudí zaujímavý, môžete ho ponúknuť vďaka rôznym háčikom. Háčikom v tomto prípade nazývame niečo, čo ľudí zaujme a zastavia sa pri tom. Napríklad, ak máte tému ako predávať pomocou webinára, tak háčik môže byť CD, na ktorom učíte krok za krokom, ako si takýto webinár vytvoriť. Toto CD môžete ponúkať zdarma, len za poštovné, ako prvotný produkt s tým, že ďalší produkt za tým už môže byť nejaký podrobný online kurz. Alebo táto istá téma, predávania na webinároch, môže byť spomenutá vo vašej knihe, ktorá tiež slúži ako iný háčik. 

20. Využite obsah niekoho iného

Ak sa vám páči obsah, ktorý vytvoril niekto iný, nakontaktujte ho a dohodnite sa s ním na odkúpení práv. Tento obsah potom môžete využívať pre seba ako uznáte za vhodné. 

21. Členské sekcie

Obsah, ktorý ponúkate uložte do členskej sekcie a ľuďom dajte alebo predajte prístup do nej. Členské sekcie sú vnímané hodnotne. Prístup do nej môžete buť dávať zdarma alebo ho predávať, závisí to na vás a na obsahu, ktorý sa tam nachádza. 

Rudolf zamával fotografovi a nadšene sa pustil do samoštúdia.

Pri tvorbe produktov by ste vždy mali začínať tým “väčším”. To je ten komplexnejší produkt, ktorý plánujete predávať na pozadí, nie ako prvotný produkt.

Najviac peňazí sa dá totiž zarobiť na nasledujúcich produktoch predávaných v druhom rade. A práve preto ich potrebujete mať vytvorené už na začiatku. To znamená, že ak chcete ponúkať napr. knihu ako provotnú ponuku, majte vytvorený aj workshop online kurz alebo koučing, ktorý budete ponúkať následne. 

Vždy si dajte záležať na tom, aby ste mali vytvorený zaujímavý háčik a k nemu príbeh a neodolateľnú ponuku. Háčik – Príbeh – Ponuka.

Keďže teraz máte dobrý prehľad o tom, aké rôzne druhy produktov si môžete povytvárať, vytvorte si jeden excelovský súbor, v ktorom si to zosumarizujete. Dajte mu štyri stĺpce:

  • Písané produkty
  • Video
  • Audio
  • Ostatné

Doplňte si tam tie produkty, ktoré môžu byť relevantné pre vás. Dajte si čas a doplňte ich tam čo najviac, nech máte z čoho vyberať. A z tohoto zoznamu si potom vyskladajte svoju ponuku.

Základom bude samozrejme váš hlavný produkt. K nemu pridáte ďalšie, ktoré ste vytvorili a nimi potom vystužíte vašu jedinečnú ponuku. Niektoré z vytvorených produktov môžete použiť aj ako “háčiky”.

Cieľom tohoto článku bolo vysvetliť aké všelijaké druhy produktov existujú, ako ľahko sa dajú vytvoriť a ako ich môžete vo svojej predajnej stratégii použiť.

Dúfam, že vás to inšpirovalo a niektorý z týchto spôsobov vytvárania produktov využijete aj vy. Veď oblastí, v ktorých môžete aj vy niečo ponúknuť sú tisíce. Budem rád, ak mi dáte o tom vedieť. 

Miloslav Ježo
Som Online Business Mentor. Pomáham zamestnaným ľuďom s vytvorením ich vlastného podnikania. Postupne, malými krokmi, bez stresu, popri práci. Od úplných začiatkov, keď ešte častokrát netušia akú hodnotu môžu ponúknuť, cez vytvorenie svojej ponuky až po prvé predaje. Cieľom je, aby sa venovali tomu, čo ich naozaj baví a vedeli na tom zarábať. Touto cestou som si prešiel a môžem ňou previesť aj vás. Tu je viac informácií o mne a o mojom mentoringovom programe. Predával som aj na Amazone v USA a napísal som o tom Návod na zarábanie cez Amazon.
Comments
  1. Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.

  2. Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.

  3. tlovertonet says:

    I like this web blog its a master peace ! Glad I detected this on google .

  4. tlover tonet says:

    Way cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also high quality. Have a fun.

  5. Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!

  6. Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

  7. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

Add a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov