Ako podnikať online (digitálna agentúra) – Časť 1.

V dnešnom digitálnom podnikaní existuje veľa aktivít alebo pravidelných činností, ktoré je potrebné v online prostredí vykonávať. Na to, aby firmy získavali z internetu zákazníkov, tak potrebujú dávať o sebe vedieť. Častokrát si to však vyžaduje aktivity, ktoré nebavia každého. A to je práve príležitosť ako podnikať online.  

Majitelia firiem síce vedia, že rôzne online aktivity sú dôležité a že sa dnes bez nich nezaobídu. Mnohým z nich sa však jednoducho nechce zaoberať napr. vytváraním obsahu na sociálne siete alebo komunikovaním s potencionálnymi zákazníkmi vo Facebook messengeri. Boli by radi, ak by to mohol robiť niekto za nich. 

Pred niekoľkými rokmi mnoho z týchto činností nevyhnutných pre existenciu v online svete nebolo aktuálnych. Teraz je však naozaj dosť príležitostí pre vznik digitálnych agentúr. 

Úvod

Pre majiteľa digitálnej agentúry je zaujímavé zamerať sa práve na tie služby, ktoré sa dajú do určitej miery zautomatizovať. Alebo vytvoriť základné riešenie, ktoré sa bude ponúkať viacerým zákazníkom s menšími úpravami, tak aby im to vyhovovalo. 

Aby som to vysvetlil konkrétnejšie. Ak uvažujete nad tým ako podnikať online a budete sa venovať napr. platenej inzercii na Facebooku pre svojich klientov, tak si to bude vyžadovať od začiatku až po koniec vašu plnú súčinnosť resp. niekoho z vášho tímu. Zobralo by vám to príliš veľa času a energie.

V tomto prípade nie je možné vytvoriť nejaké univerzálne riešenie pre túto službu, pretože je to veľmi individuálne. Každá firma je iná, nefungovalo by to tak, že by napr. dve firmy mohli použiť tú istú marketingovú komunikáciu. 

Na strane druhej, ak by ste sa rozhodli pre činnosť, že by ste určitej skupine zákazníkov poskytli službu vo vytváraní a publikovaní obsahu, tak v tom prípade sa dajú určité veci zautomatizovať.

Predstavte si, že by ste sa zamerali na propagáciu súkromných stomatológov. Môžete s touto témou vytvoriť veľa grafických príspevkov, ktoré ponúknete viacerým. Okrem toho môžete pre nich robiť aj takú službu, že im budete príspevky pravidelne publikovať na sociálnych sieťach. Existujú nástroje, ktoré to budú robiť za vás automaticky. 

Alebo sa môžete rozhodnúť, že vytvoríte zopár osvedčených druhov webových stránok. Budú to vaše prednastavené riešenia, ktoré sú vhodné pre viaceré druhy biznisov.

Nebudete sa snažiť vytvárať unikátne riešenie pre každého zákazníka ušité na mieru. Namiesto toho ponúknete hotové riešenie, ktoré vám zaberie minimum času, keďže už bude vytvorené. Samozrejme ponúknete zoznam možných doplnkových úprav, ktorými by si zákazník mohol svoj web doladiť podľa svojich potrieb. 

Podľa mňa je z hľadiska majiteľa digitálnej agentúry zaujímavé sa zamerať na poskytovanie práve tých služieb, ktoré sa dajú z veľkej časti buď automatizovať alebo vytvoriť jedno základné riešenie zaujímavé pre viacerých. Budete poskytovať službu, za ktorú vám zákazníci mesačne platia.

Keďže to máte vymyslené tak, že je vaša služba do určitej miery zautomatizovaná, tak aj vaše náklady sú nižšie a viete preto poskytnúť zákazníkom priaznivú cenu v porovnaní s konkurenciou. 

Dôležité je ešte povedať to, že nemusíte byť technický typ na to, aby ste sa mohli tomuto biznisu venovať, pretože väčšinu práce za vás urobí aj tak softvér alebo váš spolupracovník. Samozrejme, vy ste zodpovedný za poskytovanie kvality a vyžaduje si to aj vašu prácu. Nie však do takej miery, aby celý tento biznis bol závislý len na tom, čo vy osobne urobíte. 

Poskytujte jednoduché riešenia

Základná idea za týmto druhom biznisu je, že celé to musí byť jednoduché. Ľudia majú radi jednoduché riešenia. Nie je to nič, čo by bolo technicky zložité. V podstate každý bežný užívateľ pracujúci s počítačom a sociálnymi sieťami nemá problém si takýto druh biznisu s poskytovaním určitých digitálnych služieb rozbehnúť. 

Princípom tohto biznisu je neposkytovať žiadnu sofistikovanú službu, za ktorú by museli zákazníci veľa platiť. Práve naopak, v tomto prípade chcete pre zákazníkov robiť jednoduchú službu. Takú, ktorú sa nechce robiť im, pretože si na ňu nevedia nájsť čas alebo ich nebaví. A delegovať tieto aktivity na vás si môžu dovoliť za lacný peniaz. Pre vás je to zaujímavé preto, lebo máte vytvorený svoj systém, ktorý si nevyžaduje veľa práce z vašej strany a tým pádom ho môžete vykonávať pre viacerých klientov. 

Najprv sa teda rozhodnite pre konkrétnu oblasť trhu. Vyberte si takú, o ktorej viete, že sú tam peniaze a záujem o podobné digitálne služby. Potom si vyberte konkrétnu službu, ktorá je jednoduchá a firmy ich potrebujú.

Vytvorte templatové riešenie, to znamená unifikované, ktoré môžete ponúknuť viacerým. Na začiatku to bude dosť práce z vašej strany, ale potom to už budete ponúkať ako hotové riešenie. 

Príklady služieb, na ktoré by ste sa mohli zamerať sú:

  • Tvorba a publikovanie obsahu na sociálnych sieťach
  • Tvorba webových stránok
  • Vytváranie newslettrov
  • Tvorba pravidelnej show zákazníka

Toto sú príklady služieb, ktoré sa dajú robiť vďaka templatovým riešeniam alebo pomerne rýchlo: 

1. Tvorba a publikovanie obsahu na sociálnych sieťach

Dnes sa táto aktivita nazýva aj spravovanie sociálnych sietí alebo social media management. Viaceré firmy to majú vyriešené tak, že majú na túto činnosť najatého človeka, ktorý im na facebookovej stránke alebo na Instagrame zverejní zopár príspevkov týždenne.

Ak by ste vy chceli ponúknuť takúto službu svojim klientom, rozhodnite sa, na ktorú oblasť trhu sa zameriate. Vyberte si takú, ktorá je vám najbližšia a chceli by ste v nej mať zákazníkov. Boli by to napr. osobní tréneri, advokáti, lekári, finanční alebo výživoví poradcovia? Vyberte si jednu cieľovú skupinu.

Porozmýšľajte aké typy príspevkov zvyknú podobné biznisy publikovať. Inšpirujte sa aj zahraničnými profilmi a stránkami. Vytvorte si zoznam 180 tém a nápadov na príspevky. Áno, môže sa to zdať celkom náročné a určite si to takto na začiatku aj vyžaduje veľa práce.

Myslite však na to, že urobíte to raz a potom to už budete predávať možno aj niekoľko rokov. A prečo práve 180? Ak by ste pre klienta zverejňovali 2 príspevky denne, tak vám táto zásoba vydrží na 3 mesiace. A potom ich môžete zasa prerotovať, pretože veľa ľudí si nepamätá pri tom množstve obsahu, ktorým sú každodenne zavalení, čo všetko bolo publikované pred troma mesiacmi. 

Vy nevytvárate konečnú podobu týchto príspevkov, vytvorili ste si iba zoznam tém. O ostatné sa už ďalej postará grafik. Potrebujete, aby vytvoril estetické obrázky s témami, ktoré ste mu pripravili.

Balík týchto obrázkov budete ponúkať viacerým klientom, nie iba jednému. Na každom z nich bude preto aj logo zákazníka. Vy však od dizajnéra potrebujete, aby tzv. template, to znamená univerzálnu verziu, na ktorú bude potom dodatočne pridané logo zákazníka. 

Dizajnéra nájdete na portáloch ako napr. jaspravim.sk alebo fiverr.com. Neodporúčam vám, aby ste to robili vy, pretože by vám to trvalo príliš dlho. Keď si vyberiete grafika, tak postupujte tak, že mu najprv dáte urobiť malú časť, aby ste zistili ako pracuje a či sa vám výsledok jeho práce páči. Ak sa presvedčíte o tom, že áno, tak mu potom dajte urobiť zvyšok. 

Príspevky pre vášho klienta nebudete musieť publikovať manuálne, nebojte sa. Existujú viaceré softvéry, napr. Postplanner. Funguje tak, že raz za čas tam nahádžete svoje príspevky a nastavíte kedy presne majú byť publikované a na ktorých sociálnych sieťach. Ostatné už systém urobí za vás. Vy budete iba kontrolovať, či všetko prebehlo správne. Máte vytvorenú zásobu príspevkov na tri mesiace. Po troch mesiacoch sa budú publikovať znova. 

Cieľom tejto služby ktorú ponúkate je, aby mal váš zákazník peknú, zaujímavú a aktuálnu stránku alebo profil na sociálnej sieti. A ešte pred tým, než začnete zákazníkov hľadať, tak samozrejme je potrebné, aby ste takúto stránku mali aj vy. Potrebujete sa predsa prezentovať tak, že to, čo ponúkate aj prakticky robíte. Nech vyzerá tak, aby si každý s vašich potencionálnych zákazníkov povedal, že aj on by chcel mať takú. 

Je na vás koľko EUR si budete za túto službu mesačne účtovať. Zmapujte si situáciu na trhu vo vašej oblasti a urobte zákazníkovi ponuku. Ide vám o to, aby bol dlhodobo spokojný, nejedná sa tu o žiaden jednorazový zárobok. 

2. Tvorba webových stránok

Tak ako som spomenul už skôr, nebudete tvoriť webové stránky na mieru pre každého zákazníka. Odporúčam vám vsadiť na jednoduchší biznis model, založený opäť na templatových riešeniach. Necháte si vytvoriť zopár univerzálnych typov stránok použiteľných pre vašu oblasť a budete ponúkať tie.

Samozrejme s tým, že sa tam zmenia texty, fotky, prípadne farby podľa zákazníkovho želania. Avšak štruktúra a funkcionalita stránky zostávajú. Do svojej ponuky vyberiete aj niekoľko doplnkových funkcií, vďaka ktorým si zákazník môže svoju stránku prispôsobiť ešte viac svojím potrebám. Nie sú to však žiadne zásadné zmeny. 

Možno viete, že veľmi používaným systémom na tvorbu webov je WordPress. Ja mám tiež s ním skúsenosť a preto ho odporúčam aj vám. Ak sa zameriavate na lokálny biznis u nás alebo v Českej republike, tak vám doporučujem Mioweb. Ak by ste však chceli mať zákazníkov predovšetkým zo zahraničia, tak odporúčam Clickfunnels. V tomto systéme môžete vytvárať celé funnely, ktoré si vie zákazník jednoducho stiahnuť od vás k sebe. 

Opäť platí to, že vy osobne nemusíte byť tým web developerom, ktorý stránky vytvára resp. prispôsobuje na mieru konkrétnemu zákazníkovi. Využite na to externé zdroje – freelancerov

Aj pri tvorbe webov si nastavte váš biznis model tak, že zákazník vám bude platiť mesačne za vašu starostlivosť o jeho web. Najprv by ste sa s ním mali dohodnúť na jednorazovom poplatku tzv. Set up fee, ktorý slúži na vytvorenie a spustenie webu. Pravidelná mesačná platba sa bude týkať toho, aby na stránke všetko správne fungovalo a bolo aktuálne. A o to sa mu postará vaša firma. 

Priznám sa, že mne osobne vyhovuje, keď nemám s prevádzkou stránky spojené ďalšie pravidelné náklady. Okrem platby za používanie softvéru, samozrejme. Je však veľa firiem, ktoré veľmi radi starostlivosť o svoju stránku presunú na niekoho iného a nechcú mať s jej prevádzkou žiadnu prácu. A to je priestor pre vás. 

3. Tvorba e-mailových newsletterov

Myslím, že netreba príliš zdôrazňovať ako veľmi je dôležité budovanie si zoznamu potenciálnych zákazníkov pre každý biznis. Zoznam takýchto kontaktov je veľmi cenné aktívum, ktoré vám môže zásadným spôsobom zvyšovať počty vašich predajov.

O tieto kontakty sa treba neustále starať, to znamená komunikovať s nimi. A to je práve tiež oblasť, o ktorej vieme, že je podstatná, ale veľa majiteľov biznisov si nevie alebo nechce nájsť na túto aktivitu čas. Takže opäť je to šanca pre vás

Predmetom tejto služby môže byť tvorba spomínaných newsletterov alebo komunikácia so zákazníkmi vášho klienta. Cieľom komunikácie s potencionálnymi zákazníkmi je to, aby sa čím skôr stali reálnymi zákazníkmi.

Platiaci zákazníci zvyknú byť zvyčajne v oddelenom zozname kontaktov, pretože s nimi je komunikácia trocha iná. V ich prípade je cieľom, aby predajca s nimi zostal v kontakte a aby sa vrátili nakúpiť znova. To je už na dohode s vaším klientom, čo všetko viete a chcete pre neho urobiť.

Takže okrem toho, že sa váš klient snaží neustále si zvyšovať počet svojich kontaktov, potrebuje s nimi pravidelne komunikovať. A práve na to si môže najať vás. Podobne ako tomu bolo pri publikovaní príspevkov na sociálne siete, aj tu si vytvorte sériu predlôh (templatov) e-mailov zameranú na oblasť vášho pôsobenia. Tú budete potom už len jemne obmieňať podľa potreby konkrétneho zákazníka.

Vašou činnosťou bude v tomto prípade zabezpečenie pravidelnej komunikácie pre vášho klienta so svojimi zákazníkmi. Opäť je to pravidelná aktivita, za ktorú si môžete účtovať mesačné platby. A zasa je to niečo, do čoho ste najväčšiu časť práce investovali na začiatku (vytvorenie série e-mailov) a teraz môžu mať z toho úžitok viacerí vaši klienti. 

Tieto e-mailové newslettre neposielate manuálne, ale v e-mailovom systéme vášho klienta. To znamená, že potrebujete mať do toho systému zriadený prístup, aby ste tam mohli fungovať. Nastavíte všetko potrebné, texty e-mailov, na ktoré zoznamy majú byť odoslané, v ktoré dni a o koľkej, aby to mohol urobiť systém automaticky. 

4. Tvorba pravidelnej show zákazníka

Tento druh služby je najdrahší a objednáva si ju malý počet zákazníkov. Nie je to niečo, čo by sa dalo z väčšej časti zautomatizovať, ale ak chcete môžete ju mať v ponuke a necháte si za ňu patrične zaplatiť.

Vaša podpora spočíva v tom, že napr. raz týždenne môžete spolu so zákazníkom vytvoriť jeho pravidelný obsah, napr. video alebo podcast, samozrejme podľa toho, čo robí. Alebo s ním môžete robiť jeho pravidelný webinár (pomáhať mu v tom, aby všetko prebehlo hladko). Je to jednoducho taký formát, do ktorého zákazník dáva svoju tvár.

Ide o to, aby to bolo niečo, kde zákazník sám hovorí a vysvetľuje veci iným. Pomáhate mu aktívne budovať status experta. A keďže si to vyžaduje vaše priame zaangažovanie, tak je to pre neho najdrahšia možnosť. 

Ako podnikať online. Na obrázku je kamera snímajúca ženu.

Môže to prebiehat napríklad tak, že vy by ste zákazníkovi navrhli 10-15 tém, z ktorých si vyberie tie, ktoré preberie vo svojich inštruktážnych videách. Vy mu tie videá pomôžete vytvoriť. Neznamená to však, že budete k nemu každý týždeň chodiť. Naplánujte si spolu prácu tak, že keď sa stretnete, tak natočíte čo najviac materiálu, aj na ďalšie časti dopredu.

Tieto videá alebo audiá potom budete inzerovať, takže zákazník si musí vyčleniť aj nejaký rozpočet na reklamu. To je súčasťou tejto stratégie budovania jeho mena a značky. Cieľom je, aby za niekoľko mesiacov bol klient vo svojej oblasti oveľa známejší než na začiatku spolupráce s vami. 

Suma, ktorú si za tento druh služby budete účtovať je na vašej dohode. Závisí to od všetkých aktivít, ktoré by ste pre zákazníka robili. Určite by sa však mala pohybovať od niekoľkých stoviek eur do pár tisíc eur mesačne. A dobrá vec je aj tá, že akonáhle sa vám podarí mať takúto úspešnú spoluprácu s jedným zákazníkom, tak si mu môžete zopakovať potom oveľa efektívnejšie s niekým ďalším z tej istej oblasti trhu. 

Koniec prvej časti. V nasledujúcej časti sa dozviete o tom, ako môžete získavať klientov pre vaše služby.

(Kliknutím dolu článok môžete zdieľať alebo niekomu poslať. Ďakujem!)

Miloslav Ježo
Som Online Business Mentor. Pomáham zamestnaným ľuďom s vytvorením ich vlastného podnikania. Postupne, malými krokmi, bez stresu, popri práci. Od úplných začiatkov, keď ešte častokrát netušia akú hodnotu môžu ponúknuť, cez vytvorenie svojej ponuky až po prvé predaje. Cieľom je, aby sa venovali tomu, čo ich naozaj baví a vedeli na tom zarábať. Touto cestou som si prešiel a môžem ňou previesť aj vás. Tu je viac informácií o mne a o mojom mentoringovom programe. Predával som aj na Amazone v USA a napísal som o tom Návod na zarábanie cez Amazon.
Comments
  1. tlovertonet says:

    This actually answered my problem, thanks!

  2. Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!

Add a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov