Ako generovať kreatívne marketingové nápady? (Môj výber – August 2018)

Príbeh 17-ročného podnikateľa, ktorý má za sebou niekoľko úspešných projektov. Ako generovať kreatívne marketingové nápady a chytľavý obsah? Ako si vytvoriť a spustiť svoj blog? Ktoré funkcie nám pomôžu vylepšiť náš profil na Instagrame? Ako si lacno vytvoriť stôl, za ktorým sa nesedí? Ktorú aplikáciu použiť na zmenšenie veľkosti obrázkov? Ako propagovať svoje produkty bez manipulácie a slušne podnikať?

Každý mesiac zostavujem výber užitočných informácií, ktoré ma nedávno zaujali a sú pre mňa prínosné. Naposledy to bol tento článok, teraz som vybral nasledovné témy:

 

  1. Článok

Sedemnásťročný podnikateľ Jan Sláma

Príbeh chlapca, ktorý oficiálne podniká už vo svojich sedemnástich rokoch. Nechal sa totiž súdne „splnoletniť“, aby mohol oficiálne podnikať. Svoj prvý projekt rozbehol už v 12 rokoch a nedávno vytvoril projekt, ktorý by mal zamedziť šikanovaniu na školách. Na vysokú školu ísť nechce, pretože tvrdí, že v reálnej práci sa učí oveľa viac.

Predovšetkým musíte prinášať nejaké hodnoty. Pretože keď napríklad len sledujete grafy, tak tým nič neovplyvňujete a nikomu nepomôžete. Ale ak ste pri niečom, čo „zmení svet“, tak to má podľa mňa hodnotu väčšiu.

Aj toto sú jeho slová. Už v dvanástich rokoch sa zaoberal akciovými trhmi, keďže ho tá téma zaujímala. Vtedy podnikal v rámci otcovho živnostenského listu. V štrnástich rokoch spolu s dvoma kamarátmi vytvorili appku Taháky do kapsy, ktorá sa stala jednou z najsťahovanejších (120 tisíc stiahnutí) a najobľúbenejších vzdelávacích aplikácií v Česku.

Neskôr si založil e-shop. Nie preto, že mal vidinu zarobenia miliónov, ale sa chcel jednoducho prakticky naučiť všetko o platenej inzercii – PPC (pay per click).

Potom spoluvytvoril ďalšie aplikácie zamerané na recepty alebo aplikáciu „Present list“, ktorú neskôr od nich odkúpila iná firma.

Baví ho predovšetkým marketing, tak v tejto oblasti spolupracuje na niekoľkých projektoch. Napríklad, keď na český trh vstupoval Uber, tak Jan pomáhal s jeho propagáciou. Alebo bol oslovený Janom Mühlfeitom na spoluprácu pri jeho projekte „Odemykání dětského potenciálu“.

Pred nedávnom spolu s ďalšími vymysleli a vytvorili platformu „Nenech to být“, ktorá má pomôcť riešiť šikanovanie na školách. Podľa mňa úžasný nápad. Vďaka tejto stránke alebo appke môže ktokoľvek anonymne nahlásiť problém, ktorý sa dostane do pozornosti zodpovedným ľuďom na danej škole. Priamo k tým, ktorí by mali vedieť, ako problémy so šikanovaním riešiť. Už po dvoch mesiacoch od spustenia spolupracovali so 600 školami v Česku. Platformu Nenech to být plánujú spustiť aj na Slovensku.

Týmto spôsobom si odskúšali, či niečo takéto môže fungovať a aktuálne vytvorili podobne zameranú aplikáciu „FaceUp.com“, z ktorou chcú ísť do sveta. To je už normálny biznis, plánuju predávať licencie do amerických škôl.

Takže toto sú aktivity a príbeh 17-ročného človeka, ktorý v tomto veku rieši napr. svojich zamestnancov alebo podiely vo firmách. Myslím, že na gymnazistu je to celkom slušná vizitka.

Na záver ešte jeden Janov citát, ktorý som nepreložil:

Pamatujte, že nezáleží na tom, kolik vám je, z jaké jste socioekonomické vrstvy, náboženského vyznání a už vůbec ne na tom, kolik lidí vám na začátku věří. Důležité je tvrdě pracovat, něco málo obětovat, mít dobré úmysly, vyhýbat se davovému myšlení a hlavně si jít za svým snem, ať to stojí, co to stojí. Není důvod se stydět či bát. Každý z nás má v životě stejné možnosti a je jen na nás, jak jich využijeme. Především ale musíte být šťastní sami se sebou.

Raz chcem s týmto človekom urobiť podrobný rozhovor, pretože článok, ktorý prikladám je len veľmi prehľadový. Preto som sa viac informácií dozvedel o ňom ešte tu.

  1. Kniha

Natasha Courtenay – Smith: Blog za milión

Čítanie pre všetkých, ktorí majú alebo túžia po svojom vlastnom blogu! Blogovať sa učím aj ja, tak preto ma táto téma zaujíma. V knihe je vysvetlený celý proces, od prípravy blogu až po jeho spustenie. Spomeniem aspoň niekoľko najzaujímavejších bodov, ktoré mi po prečítaní utkveli v pamäti:

  • Svoj blog musíte odlíšiť od stránok konkurencie. Položte si preto tri otázky:
  1. Čo sa od nich môžem naučiť?
  2. Čo môžem robiť inak ako oni?
  3. Čo iní nerobia?
  • Veta, ktorá vás bude definovať – bude vyjadrovať, v čom ste dobrí, komu slúžite, a aké jedinečné zážitky sprostredkovávate návštevníkom blogu: „Som____, ktorý___ pre___, aby mohli___“.
  • Je zbytočné, ak o svojich silných stránkach a poslaní viete iba vy. Musia ich spoznať aj ďalší ľudia. Opíšte ich preto v časti blogu s názvom „O mne“.
  • Odporcovia tvoria súčasť rovnice úspechu. Ak máte byť úspešní, narazíte aj na hejterov a kritikov. Ak nemáte nepriateľov, v kariére ste nedosiahli úspech.
  • Píšte tak, ako rozprávate. Text musí mať oveľa konverzačnejší charakter, preto musíte blogovať prakticky tak, ako rozprávate.
  • O správy s emočnou zložkou sa ľudia budú deliť s vyššou pravdepodobnosťou.
  • Webová stránka je čosi, čo vlastníte – predstavuje chrbticu všetkého, čo robíte, a srdce vašej značky.
  • Na webe vrátane sociálnych médií musíte zanechávať digitálne odtlačky. Podarí sa vám to práve vďaka blogovaniu.
  • YouTube disponuje druhým najväčším vyhľadávačom na svete. Nepredstavuje iba zábavný portál – množstvo ľudí z rozličných dôvodov uprednostňuje informácie prezentované vizuálne, v podobe videí.
  • Ak uverejňujete nový vlogerský obsah, odkazujte naň v blogu alebo ho doň priamo zakomponujte.
  • Spustiť blog je najľahšie, no udržiavať ho patrí medzi najťažšie veci na svete.
  • Nad tým, či blog funguje, alebo nie, sa nezamýšľajte najmenej rok!

Ten posledný bod je dôležitý, ten sa mi páči. Čiže treba zostať konzistentný a pokračovať v písaní. Nesmieme sa nechať odradiť, ak po prvých troch článkoch zatiaľ veľkú pozornosť nevzbudíme. A ešte mnoho ďalších užitočných myšlienok a nápadov je v tej knižke, tak si ju prečítajte.

 

  1. Instagram

9 funkcií, ktoré vylepšia váš Instagram

Visiblog je jeden z najlepších firemných blogov u nás. Z času na čas ho sledujem. Naposledy ma tam zaujal článok s niekoľkými užitočnými tipmi na to, ako:

  • a kde sa dajú vybrať filtre, ktoré chcete používať
  • si nastaviť upozornenie na príspevky od konkrétneho užívateľa
  • stiahnuť profilovú fotku z hociktorého profilu na Instagrame
  • si ukladať zaujímavý obsah, na ktorý pri prezeraní Instagramu narazíte
  • zablokovať vášho „obľúbeného“ hejtera, tak aby nemohol komentovať vaše príspevky
  • si nastaviť šetrenie sťahovania mobilných dát, keď potrebujete, aby vám baterka dlhšie vydržala
  • nastaviť ukladanie príbehov do telefónu
  • využívať funkciu „Štetce“ pri príbehoch
  • pomocou appky „CutStory“ rozdeliť dlhšie video na 15-sekundové časti tak, aby sme ho mohli publikovať na Instastories.

Celkom zaujímavé tipy. Napríklad ja som o troch z nich doteraz nevedel, takže som sa naučil niečo nové. Celý článok si môžete prečítať tu.

 

  1. Tip na zvýšenie produktivity

Stand Up Desk alebo stôl, za ktorým sa nesedí.

V kancelárii mám už niekoľko rokov okrem normálneho pracovného stola ešte ďalší, za ktorým počas práce stojím. Inšpiroval ma v tom ešte dávno v minulom článku spomínaný Yaro Starak, ktorý používa tiež takúto „parádu“.

Túto tému som preto vybral medzi tipy na zvýšenie produktivity, pretože vďaka tomu, že mám možnosť pracovať aj postojačky, tak nepoznám pocit, že by som bol príliš „zasedený“. Jednoducho, keď cítim, že už sedím dlho, tak zmením polohu a pracujem ďalej v stoji za druhým počítačom.

Nesnažím sa o žiadne rekordy v práci postojačky. Ide mi len o to, aby som si takto aspoň trocha skrátil celkovú dobu sedenia.

Viem, že nepíšem teraz o prevratnej novinke, veď existujú už viaceré firmy, ktoré takéto stoly vyrábajú. Mnohé z nich sú však veľmi drahé, napr. automaticky nastavovateľné, ktoré stoja aj 500 – 1000 EUR. Ja som si nič takéto nezháňal, rozhodol som sa pre low-cost verziu. Zavítal som do IKEA, kúpil dosku stola a štyri nohy s nastaviteľnou výškou. Za chvíľku som to mal zmontované a dodnes mi to tak vyhovuje. A vyhovuje mi samozrejme aj to, že ma to celé stálo tak zľahka cez 50 EUR.

Ak sa náhodou rozhodnete aj vy pre takýto druh stola, tak vám to určite odporúčam. A nezabudnite si potom ešte zadovážiť nejakú mäkkú podložku, na ktorej budete stáť. To sa odporúča kvôli šetreniu naších kĺbov. Ja som si objednal 4 ks detských penových puzzle, z takého mäkkého „karimatkového“ materiálu, na ktorej stojím vyzutý.

 

  1. Nástroj alebo appka

JPEG Resampler 2010

Pomocou tohoto nástroja si viem rýchlo zmenšiť veľkosť obrázkov, ktoré idem dávať na web. Napríklad aj obrázky k tomuto článku som prehnal cez tento nástroj, pretože pri niektorých viem takto zmenšiť ich veľkosť z pôvodných 2 Mb na 300 Kb.

Nie je dobré ukladať na web veľké fotky, pretože zaberajú veľa miesta a spomaľujú načítavanie stránky. Takže to sú hlavné dôvody zmenšovania veľkosti obrázkov.

Je mi jasné, že JPEG Resampler nie je najnovší tool, takže ak poznáte novší alebo lepší nástroj pre tento účel, pokojne mi ho odporučte v komentároch, rád ho vyskúšam.

 

  1. Čo som sa dozvedel

Andrew and Pete: 5 spôsobov, ako generovať kreatívne marketingové nápady

Dvaja anglickí chalani Andrew and Pete sú špecialisti na vytváranie kreatívneho obsahu na web. A presne to učia robiť aj iných. Je pravda, že mňa obsah (videá), ktorý tvoria zaujal. Hlavne tým, že hovoria o zaujímavých témach zaujímavým spôsobom. Jednoducho sa pri natáčaní videí bavia. A tiež sa mi na ich videách páči aj to, ako ich po technickej stránke upravujú.

Nepamätám si, kde som po prvý krát na týchto dvoch gentlemanov narazil. Narýchlo som si pozrel zopár ich videí, ktoré boli naozaj vtipné. Jednoducho ma zaujali, keďže som sa neodhlásil z ich mailing listu. A chlapci vybočovali z radu ešte aj tým, že ma oslovovali prostredníctvom správ na Facebooku.

Vo videu, ktoré prikladám ma najviac zaujalo päť stratégií na vytváranie zaujímavého obsahu, ktoré chlapci používajú každý deň:

  • Brainstorming – Všetko, čo vás napadne dajte na papier alebo na tabuľu. Všetko zaradom, bez posudzovania, analyzovania, píšte, čo vás napadá.
  • Nasledujte lídrov príslušného média (podcasty, príspevky na Instagrame, Instagram story, YouTube video, a pod.), v ktorom budete publikovať obsah a nie lídrov oblasti, v ktorej pôsobíte. To je dosť zaujímavá myšlienka. Napríklad, ak teda chcem natočiť kreatívne YouTube video o mojej výrobe prírodnej kozmetiky, tak by som sa mal nechať v prvom rade inšpirovať najlepšími youtubermi a nie konkurenčnými produktami. Pozerám to, čo robia najpopulárnejší tvorcovia videí a snažím sa to potom preniesť do svojej oblasti. Asi tak.
  • Štruktúra – Nie je ideálne tvoriť nejaký obsah úplne od nuly, s čistým papierom. Lepšie je mať vopred pripravenú štruktúru alebo šablónu, ktorej sa môžeme držať pri tom, ako budeme rozvíjať myšlienku, ktorá nás napadla pri branstormingu.
  • Nástroje – odporúča sa používať nejaký nástroj alebo aplikáciu na rýchle zaznamenávanie vašich myšlienok, keď vás niečo napadne. Andrew a Pete si zvykli používať appku Braintoss, ja napríklad používam Evernote.
  • Zmena prostredia – Treba vypadnúť z kancla do iného prostredia, a ísť skúsiť tvoriť napr. do kaviarne, na prechádzku do lesa, ísť sa previezť autom, a pod. Najhoršie je tráviť celý čas na jednom mieste.

Veľa ľudí sa dnes snaží produkovať webový obsah. Akýkoľvek. Vyhrávajú však tí, ktorí vedia zaujať a odlíšiť sa. Týchto stručných päť odporúčaní môže pomôcť priblížiť sa k vytváraniu zaujímavého obsahu.

 

  1. Užitočné video

Tomáš Hajzler: Marketing bez manipulácie

Tomáš Hajzler je podnikateľ, ktorý sa na svet marketingu pozerá z inej perspektívy, než väčšina ľudí. Niekoľko rokov bol zamestnaný ako marketer v korporáciách. Potom svoje smerovanie prehodnotil a založil si vlastnú firmu.

Je užitočné sa na podnikanie pozerať nielen z pohľadu snahy o neustále zvyšovanie svojho zisku. Tomáš tvrdí, že to by nikdy nemal byť primárny cieľ žiadnej firmy. Každá firma by mala v prvom rade slúžiť iným a byť zodpovedná za výsledky svojej činnosti.

Keďže koncept zodpovednosti v mnohých formách chýba, vznikol preto napríklad aj projekt Slušná firma (slusnafirma.cz), ktorý vyhľadáva, podporuje a navzájom prepája firmy, ktoré vedia prevziať zodpovednosť za to, čo robia. „Zmenou jednej firmy sa dostaneme ďalej, než zmenou jednotlivca“, tvrdí Tomáš Hajzler.

Je veľmi málo marketingu, v ktorom by sa neklamalo alebo aspoň trocha nezavádzalo. Tomášove vydavateľstvo Peoplecomm.cz je dôkazom toho, že sa dajú zaujímavé produkty predávať aj bez reklamy. Z niektorých svojich kníh dokázal predať tisíce kusov bez akejkoľvek propagácie alebo špeciálnych zliav.

Tu sú niektoré z ďalších Tomášových myšlienok vo videu, ktoré ma zaujali:

  • Ako sa odlíšiť od konkurencie. Keď sme súčasťou skupiny, tak sa stále musíme snažiť nejakým spôsobom sa odlíšiť. A v biznise to zväčša znamená ísť s cenou dolu. Ak sme však v nejakej oblasti autentickí a sami sebou, tak to nemusí byť nutné. V takom prípade si aj s cenou môžeme robiť, čo chceme, keďže zákazníci chcú práve nás.
  • Môžeme si vybrať, či pôjdeme na voľný trh (a bojovať s konkurenciou) alebo na komunitný trh. Komunitný trh je to, keď moja firma zdieľa vaše hodnoty a vaše „Prečo“. Napríklad, chcem nakupovať iba bez obalov. Alebo chcem iba fair trade kávu. V oboch týchto prípadoch sa jedná o úplne iný marketing, pretože ja ako zákazník aktívne vyhľadávam predajcov, ktorí sú blízky môjmu presvedčeniu.
  • Väčšina z nás pri práci vôbec nežije a stávame sa len ľudskými zdrojmi. Nie je to divné, že iba dvaja ľudia z desiatich hovoria, že ich práca teší? Že sa nám život zúžil iba do víkendov a voľných dní? Jedna z príčin je to, že v mnohých firmách zamestnanci nemajú možnosť spolurozhodovať o tom, čo, ako, kto, s kým, atď. Tomáš je preto propagátorom tzv. Slobody v práci.
  • Plytvanie životom je to, že od pondelka do piatka nežijeme. Iba jazdíme niekam prespávať.
  • Podnikanie musí preberať zodpovednosť za svoje činy.
  • Práca je zdrojom zmyslu pre človeka, ktorý ju vykonáva a zdrojom úžitku pre človeka, ktorému slúži. Práca by mala byť službou a nie iba nástrojom k zarábaniu.
  • Treba redefinovať to, čo znamená úspech. Preč od maximalizácie k zisku. Treba smerovať k nejakému skutočnému prospechu.
  • Každá firma by mala svoje „Prečo“ podporiť príbehom. Marketing je rozprávanie príbehov. Treba ich rozprávať online alebo offline.
  • Vždy musí byť cieľom riešenie problémov a nie predaj! Každý produkt musí v prvom rade riešiť nejaký problém.

Jednoducho povedané, podnikanie nikdy nesmie byť len o tom, ako zarobiť čo najviac peňazí, ísť bezohľadne za týmto cieľom a hľadieť len na vlastné zájmy a prospech. Tomáš je propagátorom slušného podnikania a lepšieho života. V rámci svojich projektov a prednášok sa takto snaží zlepšovať svet okolo seba.

 

  1. Značka / Produkt / Web

Blog Tima Ferrissa

Timothy Ferriss je dnes mnohými považovaný za kultového autora hlavne vďaka jeho knihe „Štvorhodinový pracovný týždeň“. Ja sa tiež verejne priznávam k tomu, že táto kniha ma pred rokmi naštartovala na cestu vlastného podnikania.

Kniha dosiahla celosvetový úspech. Dnes si Tim vyberá, kde a na akej akcii bude prednášať, má svoju podcast show, pozornosť médií, má svoj sledovaný a veľmi úspešný blog.

Timov blog (tim.blog) je nabitý inšpiráciou, prípadovými štúdiami, rozhovormi, podcastami, videami, článkami, atď. a to nielen v oblasti biznisu ale aj celkovo životného štýlu. Netrúfam si z toho celého vybrať jednu vec, ktorú by som spomenul. Odporúčam si však jeho web pozrieť, pretože každý podnikateľ aj nepodnikateľ si tam podľa mňa nájde to, čo ho zaujíma.

Sú tam zaujímavé príspevky o témach ako napr.:

  • ako začať podnikať
  • výber produktu
  • prípadové štúdie
  • cestovanie
  • práca na diaľku
  • cvičenie
  • investovanie
  • marketing
  • automatizovanie našich aktivít a mnoho ďalších.

 

Citát:

Úspešní marketéri sú iba dodávatelia príbehov, ktorým sa spotrebitelia rozhodli veriť.

Seth Godin

 

Ak ste niektorý z týchto tipov vyskúšali alebo vás k niečomu inšpiroval, dajte mi prosím o tom vedieť v komentároch pod týmto článkom.

Ďalšie moje tipy nájdete v článkoch v kategórii Moje tipy.

Zdroje:

https://svetuspesnych.cz/sedmnactilety-podnikatel-jan-slama-aneb-kdyz-vek-neni-prekazkou/
https://video.aktualne.cz/dvtv/prvni-projekt-jsem-zacal-ve-dvanacti-nekdo-chodi-na-ryby-me/r~f6ab2c94536511e791210025900fea04/?redirected=1533111894
https://visibility.sk/blog/9-funkcii-ktore-vylepsia-vas-instagram/
https://www.slunecnice.cz/sw/jpeg-resampler/
https://youtu.be/lLDEGBIOSMQ
https://www.youtube.com/watch?v=ss8ob_JVopI&feature=youtu.be
https://tim.blog/
Miloslav Ježo
Som online podnikateľ, recruiter, tvorca digitálnych a fyzických produktov pod svojou značkou. Najprv som vybudoval úspešný online biznis na Amazon.com a následne túto cestu popísal v e-booku, ktorý pomáha ďalším. Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
Comments